Bezsensopedia
Advertisement

Wojna moskiewska – wojna polsko-rosyjska toczona w latach 1609-1618. Jest to jedna z pierdyliarda wojen pomiędzy tymi krajami, ale jedna z niewielu, które toczyły się na terenie Rosji. Co więcej, jest to również jedna z niewielu wojen w historii ludzkości, która zagroziła niepodległości Rosji. Serio - podczas tej wojny Polacy przez pewien czas panowali w Moskwie. Później udało się to już jedynie Napoleonowi, ale wtedy miasto było celowo zniszczone, czyli to się nie liczy.

Skutki[]

Samej Moskwy co prawda się nam utrzymać nie udało, ale przyłączyliśmy wtedy Smoleńsk. Gdyby udało się nam utrzymać go do dzisiaj, to mielibyśmy sporo problemów mniej.

Na pamiątkę wygonienia Polaków z Kremla Rosjanie obchodzą święto narodowe. U nas o całej wojnie czasami się coś wspomni na lekcjach historii, ale nie za głośno, żeby przypadkiem nie drażnić sąsiada.

Bitwa pod Kłuszynem[]

Zajęcie Moskwy było możliwe dzięki zwycięstwu w bitwie pod Kłuszynem. Podczas tej bitwy wojska polskie rozbiły ponad pięciokrotnie liczebniejszą armię wroga. Co prawda walki (nawet zwycięskie) w takich proporcjach nie są w historii Polski czymś wyjątkowym, ale przypomnijmy, że to miało miejsce na obcym terenie. Na dodatek w akcji zaczepnej.

Advertisement