Bezsensopedia
Advertisement

Włodzimierz Lenin (właśc. Włodzimierz Iljicz Uljanow) – ur. 10 lub 22 kwietnia 1870 w Symbirsku (obecnie Uljanowsk), zm. 21 stycznia 1924 w Gorkach pod Moskwą; klasyk radzieckiej myśli socjalistycznej, ojciec sukcesu komunizmu, przywódca i organizator Rewolucji Październikowej, pierwszy przywódca Związku Radzieckiego i człowiek, przez którego chore pomysły świat nie był już nigdy taki jak wcześniej. W pomysłowości prześcignął go jedynie jego duchowy spadkobierca Józef Stalin.

Początki[]

Urodził się w zabitym dechami miasteczku, gdzie młodzież albo chodziła do gimnazjum albo cerkwi, albo spiskowała przeciw carowi. Młody Włodzimierz był oczywiście w tej ostatnie grupie. Naczytawszy się przeróżnych rewolucyjnych gazet ubzdurał sobie, że będzie zbawiać świat. Po uczestnictwie w buncie studenckim został zesłany karnie. Na zesłaniu znów naczytał się kolejnych tekstów domorosłych rewolucjonistów, co jedynie utrwaliło w nim przekonanie o słusznym wyborze drogi życiowej. Jako pseudonim spiskowy do podpisywania swoich mądrych tekstów Włodzimierz wybrał nazwę rzeki Leny, która płynie na Syberii, gdzie go zesłano za karę. Lata studenckie upływały mu na włóczędze po europejskich stolicach, gdzie spiknął się z licznymi przedstawicielami lokalnych ruchów spiskowych. Podczas jednej z takich wizyt poznał swoją przyszłą pierwszą damę, Nadieżdę Krupską.

A teraz dowcip[]

W ZSSR ogłoszono konkurs na obraz p.t. "Lenin na wczasach". Napłynęło wiele prac i komisja musiała dokonać ostrej selekcji. Jeden z obrazów był jednak dla komisji niezrozumiały, dlatego wezwano jego autora w celu złożenia stosownych wyjaśnień - obraz przedstawiał łąkę, namiot i wystające z niego dwie pary stóp: mniejsze razem na dole i większe rozłożone na górze.
Komisja spytała malarza, co wyraża jego obraz i czyje są stopy wystające z namiotu, więc malarz objaśnia:
- Górne stopy należą do towarzysza Dzierżyńskiego, dolne do towarzyszki Krupskiej.
- A gdzie tu Lenin? - pyta komisja.
- Gdzie Lenin? - pyta malarz - Lenin na wczasach.
Advertisement