Bezsensopedia
Advertisement

Włocławek (inne nazwy: Keczupowo, Czerwone Miasto) – miasto we wschodniej części województwa kujawsko-pomorskiego, nad rzeką Wisłą. Zdaniem niektórych zaginiona dzielnica Białegostoku. Zdecydowana część mieszkańców Polski myli miasto z Wrocławiem i twierdzi, że to tam właśnie jest kręcony polsatowski serial pt. Pierwsza miłość.

Historia[]

Gród od X wieku. W wieku XII ulokowano tam siedzibę biskupią. Co ciekawe, wszelka władza świecka koncentrowała się w o wiele mniejszej wiosce znanej jako Brześć, która była stolicą księstwa.

Od XIII Włocławek ma oficjalne prawo do łupienia Torunia z dostaw żywności płynącej Wisłą, czyli tak zwane prawa miejskie. W międzyczasie król Władziu wracający nawalony spod Grunwaldu zabłądził aż tutaj i otworzył katedrę, jedyny wielki zabytek w mieście.

Następnych kilkaset lat można sobie odpuścić z racji tego, że nic się nie działo. Od czasu do czasu Szwedzi czy pożary mobilizowały do gruntownej renowacji otoczenia.

Od XIX wieku Włocławek to duży ośrodek przemysłowy. Starsi bracia w wierze, korzystając z taniości wszystkiego, jak to w Rosji pobudowali m.in. Celulozę, Fabrykę Fajansu, fabrykę farb "Nobiles" czy zakłady "Delecta"[1]. Większość padła po 1989 roku.

Przez większą część XX wieku miasto miało status pociesznej pipidówy na skraju wszystkiego. Najpierw na skraju Cesarstwa Rosyjskiego, potem województwa warszawskiego a następnie pomorskiego tudzież bydgoskiego. Nic ponadto się nie działo. W międzyczasie czerwoni dorobili ideologię o rewolucyjnych tradycjach miasta (a to z racji nasycenia fabrykami, a to z powodu faktu, że stąd pochodził Julian Marchlewski, choć tak naprawdę jedyne, co zrobił Marchlewski we Włocławku, to się urodził i wsiadł do pociągu na wschód, a próba powrotu zakończyła się zniszczeniem mostu i parunastu budynków oraz bonusowo gwałtami i mordami w okolicznych wioskach).

Nastał rok 1975. Edward Gierek chciał zrobić dobrze i nadał miastu status wojewódzki. Do dziś wielu włocławian wspomina tamte czasy z rozrzewnieniem. Kres nastał w drugiej połowie lat 90. i był bardzo bolesny. Z racji sentymentów za dawnymi czasami mieszkańcy miasta czując, że Włocławek stanie się Białymstokiem i ścianą wschodnią Kujaw i Pomorza, najpierw chcieli oderwać się od macierzy i przyłączyć do robotniczego województwa łódzkiego, a potem planowali postawić pomnik Gierkowi. Obydwa pomysły nie wypaliły.

Atrakcje miasta[]

  • Katedra pw. NMP - jeden z najstarszych i największych zabytków miasta.
  • Plac Wolności - w miarę uporządkowane centrum miasta. Ozdabia je Pomnik Żołnierza Polskiego, dawny Pomnik Wdzięczności. Włocławianie idąc po kosztach zasłonili płaskorzeźby metalową obudową.
  • Hala Mistrzów - miejsce, gdzie psy szczekają. Czyli gra drużyna koszykarska Anwilu. Od czasu zdjęcia napisu reklamującego halę z dachu budowli już nie jest ona taka fajna.
  • Tama - zapora wodna i elektrownia postawiona jako jedna z wielu na Wiśle. Do dziś jest jedyna. Miała stać 15 lat, stoi 45. Jeszcze.
  • Stare Miasto - dla miłośników praskich klimatów. Rozpadające się kamienice, młodzież krzycząca i pisząca na murach co nie przystoi, Cyganie, specyficzne klimaty.
  • Wzorcownia - odrobina Zachodu na wschodzie. Większość mieszkańców chodzi tam dla chodzenia i dlatego, że nie ma gdzie.
  • Dworzec PKP-PKS - perełka stylu architektonicznego zwanego Zemstą Gierka. O dziwo, toalety są w zadziwiająco dobrym stanie.
  • Michelin - wbrew nazwie nie ma tam fabryki opon. Dzielnica willowa, gdzie wśród lasów lansuje się nieliczna elita miasta znienawidzona przez klasę robotniczą. Kuriozalnie, pomimo zlokalizowania tam więzienia, najbezpieczniejsza część miasta.
  • Mielęcin - jedno z większych więzień w Polsce. Stało się sławne po protestach więźniów skarżących się na zbyt małą powierzchnię bytową i koncercie zespołu Ich Troje. W czasie tegoż koncertu jeden z osadzonych podarował Wiśniewskiemu wiersz, po czym ten go sobie przywłaszczył na potrzeby jednej z piosenek.
  • Zazamcze - bloki, fabryka keczupu, skatepark i liceum. Nawet porządna dzielnica.
  • Południe - dawna jednostka wojskowa. Bloki, bloki, bloki...
  • Osiedle Kazimierza Wielkiego vel Kazik - bloki i wielki pchli targ w niedzielne przedpołudnia.
  • Multikino - pierwotnie Cinema City. Tuż po otwarciu zamknięte na dwa lata z racji konfliktu CC z ITI.
  • Droga krajowa numer 1 - znana każdemu łódzkiemu i toruńskiemu kierowcy. 90% dziur, 10% łat. Obecnie remontowana za ciężkie pieniądze z budżetu miasta tylko po to, żeby za 5 lat po doprowadzeniu tu autostrady stać się w ogóle nieistotną przelotówką przez miasto.
  • Radio HIT na fali 107,6 - dowód na związki Kujaw z Podlasiem oraz Włocławka z Białymstokiem jako stolicą polskiej współczesnej muzyki ludowej. Ku rozpaczy nielicznej elity miejskiej od magistra wzwyż i radości władz miasta, które na falach rozgłośni prowadzi agitację, słuchalność wciąż rośnie i wynosi ponad 25%, prześcigając RMF FM czy Radio ZET.

Przypisy

  1. Artykuł wcale nie zawiera lokowania produktu
Advertisement