Bezsensopedia
Advertisement

Władysław I Herman (ur. ok. 1043, zm. 4 czerwca 1102 w Płocku) - książę Polski w latach 1079-1102. Na wieki stał się sławny dzięki swojemu lenistwu. Młodszy brat Bolka, po którym dostał władzę. Poza tym żona zmusiła go do spłodzenia dwóch synów i trzech córek.

Biografia[]

Władysław w młodości siedział w Płocku i miał pewną władzę nad Mazowszem. Kiedy z kraju wygnali jego brata wraz z synem, niestety musiał odziedziczyć władzę nad krajem. Jako, że nie chciało mu się przenosić do Krakowa[1], wpadł na pomysł. Ogłosił Płock stolicą Polski. Do Niemiec lub Rzymu też było daleko, więc nie prosił o koronę. Rządzenie krajem samodzielnie też było za męczące, więc faktyczną władzę dał paladynowi palatynowi (taki zarządca dworu) Sieciechowi. Sieciech mógł nawet otruć na wszelki wypadek bratanka, a starszego syna Władka wysłać do klasztoru. Jednak ten drugi nie chciał za bardzo tam siedzieć. Młodszy syn też nie był zadowolony. Kiedy obaj bracia się zbuntowali, to Herman się przestraszył i uczynił ich współwładcami. Nawet było mu to na rękę, bo jak za młodości, musiał się martwić tylko o Mazowsze. Kilka lat później zmarł. A Bolek i Zbysiu zapomnieli o dawnej współpracy i bili się o władzę nad krajem. Za to Władysławowi nawet po śmierci nie chciało się jechać do Krakowa i leży w Płocku po dziś dzień.

Przypisy

  1. Przecież będę musiał się pakować...
Advertisement