Bezsensopedia
Advertisement

Władysław III Warneńczyk (ur. 31 października 1424 w Krakowie, zm. 10 listopada 1444 pod Warną) – król Polski od 1434 i król Węgier od 1440. Władzę na Litwie zabrał mu jego brat, Kaziu.

Biografia[]

Władek urodził się jako starszy syn innego Władka. Mógł się nasz zwycięzca spod Grunwaldu wysilić i wymyślić mu jakieś inne imię, ale mniejsza z tym. Jagiełło za bardzo wsłuchiwał się w śpiew słowików i zmarł. Jako, że następca miał dopiero 10 lat, to w kraju była regencja. Kiedy już Władek Junior przejął samodzielne rządy, to musiał pojechać po odbiór korony węgierskiej i w Polsce znowu trzeba było wprowadzić rządy zastępcze.

Sytuacja na Węgrzech okazała się skomplikowana, bo znalazł się drugi kandydat do tronu. Po udanej ugodzie, Władek wplątał się w wojnę z Turkami i znów nie mógł spać spokojnie, ale udało mu się uzyskać w tej wojnie w miarę korzystny rezultat. Gdy jednak otrzymał obietnicę pomocy w ostatecznym dobiciu przeciwnika, to zerwał rozejm. Obietnice zostały spełnione mniej więcej w takim samym stopniu, jak obietnice francuskie podczas II wojny światowej, w związku z czym Władysław poległ pod Warną w wieku zaledwie 20 lat, a korona węgierska na pewien czas nam przepadła.

Legenda[]

Ciała króla nie odnaleziono, więc spiskowcy głosili, że wcale nie umarł. Mówiono, że po bitwie znajdował się w różnych miejscach - czasami to była Portugalia, czasami jakieś pustkowie. Najprawdopodobniej są to brednie - czemu w takim razie nie próbował wrócić do kraju i ponownie objąć rządy? Chociaż jeden się za króla podał. Tylko, że nie był w ogóle do niego podobny.

Ciekawostka[]

  • Miał sześć palców u jednej nogi. Dzięki temu był wyjątkowym władcą.
Advertisement