FANDOM

Ułan Bator

Ułan Bator - stolica Mongolii. W tle widoczna jest autostrada Ułan Bator-Ułan Bator.

Stolica – najważniejsze (często, choć są wyjątki) miasto w kraju, posiadające dostęp do autostrady, choćby 3 metrowe. W stolicy znajdują się liczne fajne galerie handlowe oraz budynki władz. Wśród ubogich państw stolica jest jedynym miastem kraju (jak Ułan Bator w Mongolii).

Rodzaje stolicedytuj

Wyróżnia się trzy główne typy stolic:

  • stałe - nikt nie pamięta, kiedy nimi zostały. Po prostu od początku istnienia państwa pełnią tą rolę. Przykładem jest Londyn
  • ustanowione - rząd wymyślił, że trzeba utrudnić życie i wybudować nowe miasto, które stanie się stolicą. Nowe miasto może być dużo mniejsze od poprzedniej stolicy, ale jest zrobione do bycia stolicą i tak ma być. Przykładem jest Brasilla.
  • podzielone - strasznie dziwny przypadek. Organy rządzące są podzielone między dwa [1] miasta. Nikt nie wie czemu to służy. Przykładem jest Amsterdam i Haga w Holandii.

Stolice w Polsceedytuj

Pierwszą stolicą Polski było Gniezno, które posiadało liczne drewniane budynki, co Polacy zmęczeni po pojedynkach z Niemcami, nie mieli siły na dźwiganie kamieni. Po pierdyknięciu dzięki pierwszemu buntowi nową stolicą stał się Kraków. Jednakże kilkaset lat później za sprawą leniwego króla ze Szwecji nową stolicą stała się Warszawa, gdyż do Szwecji było bliżej o około 300 kilometrów. Z okazji Euro 2012 nawet wybudowano do niego autostradę.

Stolice w małych krajachedytuj

Ciekawym przypadkiem są stolice najmniejszych państw. Mogą mieć kilka tysięcy mieszkańców, a z powodu braku miejsca i tak pełnią rolę stolicy. W najmniejszych jak Monako i Watykan zajmują nawet całe państwo.

Przypisy

  1. może być ich więcej, ale nie ma na razie takiego przypadku