Bezsensopedia
Advertisement

Russkije Gorki: skocznie niby rosyjskie, a jednak polskie

Russkije Gorki (pol. Ruskie Garnki) – kompleks skoczni narciarskich znajdujący się Federacji Rosyjskiej, miejsce rozgrywania konkursów skoków na Igrzyskach Olimpijskich w Soczi, duma cara Putina. Skocznie wybudowano w niecałe 3 lata od ogłoszenia Soczi miejscem igrzysk[1]. W Pucharze Świata rozegrano tam próbę przedolimpijską i nic więcej – z niewiadomych przyczyn włodarze FIS wolą obiekt w Niżnym Tagile. Szkoda, bo gdyby było na odwrót, najprawdopodobniej nasi osiągnęliby znacznie więcej.

Olimpiada 2014

To były czasy! Najpierw, na normalnym obiekcie, Kamil Stoch nie miał sobie równych, wyprzedzając drugiego Petera Prełca Prevca o ponad 13 punktów. Sukces cieszył tym bardziej, że na treningach nasz as wcale nie skakał tak znakomicie, a wręcz narzekał, że skocznia mu nie odpowiada. Czyżby zasłona dymna? W każdym razie zdobyliśmy drugie w historii złoto olimpijskie w skokach, a do tego nasza wiedza wzbogaciła się o historię, jak to Włodek Szaranowicz jako jedyny reporter podszedł do przegranego Primoža Ulagi na igrzyskach w 1984 roku. Znakomite siódme miejsce wywalczył też Maciek Kot, a niezłe trzynaste Janek Ziobro. Do tego jeden z faworytów, Niemiec Severin Freund przewrócił się... Czyż można wyobrazić sobie lepsze zawody dla Polaków?

Na dużej skoczni ponownie najlepszy był Kamil, choć tym razem zaledwie o włos pokonał japońskiego weterana Noriakiego Kasaiego. W sumie najfajniej byłoby, gdyby zdobyli złoto ex aequo, no ale nie mamy co narzekać. Tym samym na rosyjskiej ziemi dwukrotnie zabrzmiał Mazurek Dąbrowskiego, a biało-czerwona flaga dumnie powiewała na wietrze. Zapewne z tej okazji kilka osób z grona organizatorskiego trafiło do gułagu – ale to już nie nasze zmartwienie.

Rekordy

Na normalnej skoczni najdalej (108 metrów) poleciał czeski średniak Lukaš Hlava, a na dużej – 140 m – niemiecki średniak Marinus Kraus. Aczkolwiek odkąd wprowadzono rekompensaty za wiatr i belkę, odnotowywanie oficjalnych rekordów trochę mija się z celem, przynajmniej według nas.

Zobacz też

Przypisy

  1. Spróbowaliby się spóźnić...

Skoczek.png
Skoki narciarskie

Reprezentacje: AustraliaAustriaBułgariaChinyCzechyEstoniaFinlandiaFrancjaJaponiaKazachstanKoreaNiemcyNorwegiaPolskaRosjaRumuniaSłoweniaSzwajcariaTurcjaUkrainaUSAWłochy
Skocznie: AistAlpensia Jumping ParkBergiselCopper PeakGorney GigantGranåsenGross-Titlis-SchanzeHeini-Klopfer-SkiflugschanzeHochfirstschanzeHolmenkollbakkenJeštědKulmLetalnicaLysgårdsbakkenMidtstubakkenMiyanomoriMühlenkopfschanzeNeue Große OlympiaschanzeOkurayamaPaul-Ausserleitner-SchanzePine Mountain JumpPuijoRukatunturiRusskije GorkiSalpausselkäSchattenbergschanzeSkocznia Olimpijska w HakubieStadio del TrampolinoTrambulină Valea CărbunăriiTrampolino Dal BenUtah Olympic ParkVikersundbakkenVogtlandarenaWielka KrokiewWisła-MalinkaČerťák

Advertisement