FANDOM

Simon Amman

Szwajcarska kadra w komplecie

Reprezentacja Szwajcarii w skokach narciarskich – grupa skoczków narciarskich reprezentująca piękną krainę położoną pośrodku Alp. Do niedawna całą jej siłę stanowił jeden zawodnik, Simon Ammann, reszta zaś obijała się gdzieś między czwartą a szóstą dziesiątką zawodów Pucharu Świata[1]. Ostatnio jednak poziom kadry nieco się wyrównał, a w konkursach drużynowych nawet zdarza im się wyprzedzić Słoweńców[2].

Szwajcarzy posiadają kilka fajnych skoczni, z których tę najsłynniejszą, umiejscowioną na Anielskim Wzgórzu, szczególnie ukochali sobie polscy skoczkowie.

Zawodnicyedytuj

  • Simon Ammann – czterokrotny mistrz olimpijski, zdobywca Kryształowej Kuli i wielu innych nagród. Czasami mówią na niego Harry Potter. Podobno lubi naszych[3], nienawidzi za to skoczni w Wiśle[4].
  • Killian Peier – jeszcze niedawno jego pojawienie się na belce startowej budziło nadzieje zawodników oczekujących na kwalifikację, że spadnie za nich. Te czasy jednak, zdaje się, już minęły, a Killian powoli wyrasta na następcę Simona (choć przydałoby mu się jeszcze odbyć kurs skakania na mamutach).
  • Gregor Deschwanden – przed wybuchem formy Peiera to on był typowany na przyszłego lidera Szwajcarów. Jest prawdopodobnie największą w historii ofiarą przeliczników za wiatr i belki: w 2018 w Planicy uzyskał w kwalifikacjach szóstą odległość (230 m + rekord życiowy) i nie awansował do konkursu.
  • Andreas Schuler – też swego czasu uważany za nadzieję szwajcarskich skoków, jednak poza krajowymi trofeami jeszcze nic nie osiągnął.
  • Sandro Hauswirth – na razie aktywny głównie w Kontynentalu. Ma mocne plecy w postaci ojca i wujka, którzy również byli skoczkami i obecnie zasiadają w krajowym związku.
  • Dominik Peternajsłodszy najmłodszy w kadrze Helwetów, którego jak dotąd największym sukcesem jest awans do zawodów PŚ w Planicy w 2019[5].

Byli zawodnicyedytuj

  • Andreas Küttel – całkiem dobry zawodnik, choć nieco w cieniu Ammanna. Niespodziewany (i dość szczęśliwy) mistrz świata z 2009. Gustuje w polskich dziewczynach (jedną nawet wziął za żonę) oraz potrawach (szczególnie serniku).
  • Sylvain Freiholz – w latach 90. był liderem kadry, zdobył nawet brąz MŚ. Z wiekiem jednak osłabł, a gdy pojawili się jeszcze mocniejsi następcy (Ammann i Küttel) pomyślał, że nic tu po nim i skończył karierę.
  • Marco Steinauer – miał przebłyski formy w sezonie 1995/96, kiedy to kilka razy otarł się o podium. Nie udało mu się jednak wskoczyć na pudło, co spowodowało frustrację i szybki spadek do roli przeciętniaka, a wkrótce potem słabeusza.
  • Bruno Reuteler – podobnie jak wyżej wymieniony, miał tylko jeden dobry sezon (1997/98). Reszta do przemilczenia.
  • Michael Möllinger – były reprezentant Niemiec, który nie mógł załapać się do pierwszego składu[6] i postanowił zmienić barwy narodowe, ponoć doszukawszy się jakiegoś szwajcarskiego przodka.
  • Luca Egloff – brany w czasach posuchy jako czwarty do drużyny, by mógł sobie poskakać z najlepszymi. W ostatnich latach był jednak za słaby nawet na Puchar Kontynentalny, co przyspieszyło jego decyzję o końcu kariery.

Przypisy

  1. Skąd my to znamy...
  2. No dobra, tylko raz (Wisła 2018), ale jednak.
  3. Bez wzajemności, bo przez niego Adaś nie ma złota olimpijskiego w kolekcji.
  4. Tjaa... Jak to było z tym powiedzeniem o złej baletnicy?
  5. Niby niedużo, ale taki Peier awansować już nie zdołał...
  6. Dobra, dobra. Każdy wie, że wyleciał z niemieckiej kadry za coś zupełnie innego.

Skoczek
Skoki narciarskie

Reprezentacje: AustraliaAustriaCzechyEstoniaFinlandiaJaponiaKazachstanNiemcyNorwegiaPolskaRosjaSłoweniaSzwajcariaUSAWłochy
Skocznie: AistBergiselCopper PeakGorney GigantGranåsenGross-Titlis-SchanzeHeini-Klopfer-SkiflugschanzeHochfirstschanzeHolmenkollbakkenJeštědKulmLetalnicaLysgårdsbakkenMidtstubakkenMiyanomoriNeue Große OlympiaschanzeOkurayamaPaul-Ausserleitner-SchanzePine Mountain JumpPuijoRukatunturiSalpausselkäSchattenbergschanzeSkocznia Olimpijska w HakubieStadio del TrampolinoTrampolino Dal BenUtah Olympic ParkVikersundbakkenVogtlandarenaWielka KrokiewWisła-MalinkaČerťák