FANDOM

Reprezentacja Słowenii w skokach narciarskich – reprezentacja skoczków kraju, w którym leży Letalnica. Dzieli się ona braci Prevców i Nieprevców. Jest ona jedną z lepszych reprezentacji, zwłaszcza na mamutach. Ich były trener jest ciekawą personą, ponieważ jest jednocześnie Januszem i betonem[1]. Po słabym sezonie 2017/18 wymienili go, na kogoś, kto teraz jak na ironię co tydzień wystawia zupełnie inną drużynę[2].

Zawodnicy edytuj

Bracia Prevc edytuj

  • Peter Prevc – kiedyś dominował, teraz jest w trochę słabszej dyspozycji, ale i tak potrafi być groźnym rywalem.
  • Demon Domen Prevc – ma już parę zwycięstw w Pucharze Świata, ale obecnie tylko na mamucie potrafi polecieć, a jak pójdzie na inną skocznię to jego skok kończy się dosyć szybko (no chyba że mu podwieje pod narty).
  • Cene Prevc – jego jedyne sukcesy to jedno miejsce w dziesiątce konkursu Pucharu Świata i bycie rodzeństwem wyżej wymienionych. Złośliwi nazywali go słoweńskim Jussim Hautamäkim, jednak w sezonie 2019/20 wziął się do roboty i przestał przynosić wstyd rodzinie.

Nieprevcowie edytuj

  • Jernej Damjan – jeden z tych, którzy życiową formę osiągają w okolicach trzydziestki. Obecnie ma 37 lat i dalej potrafi wygrywać z dużo młodszymi rywalami.
  • Anže Semenič – niespodziewany zwycięzca z Wielkiej Krokwi. Czas pokaże, czy mu powiało, czy może jednak ma jakiś potencjał[3].
  • Tilen Bartol – młody zawodnik, który mógł zostać rekordzistą świata, ale nie chciało mu się lądować.
  • Timi Zajc - jeszcze młodszy od Domena i Bartola, przebojem wdarł się do pierwszego składu i w sezonie 2018/19 jako jedyny bronił honoru Słoweńców, zawstydzając wszystkich starszych kolegów[4].
  • Anže Lanišek – też młody i całkiem niezły, choć jak na razie zdecydowanie lepiej mu idzie na Letnim Grand Prix niż w PŚ.
  • Bor Pavlovčič - kolejny zdolny młodzieniec czekający na swój sezon życia. Na razie w cieniu powyższych.
  • Rok Justin - średniak, brany do pierwszego składu gdy któryś z pozostałych zmaga się z kryzysem.

Byli zawodnicy edytuj

  • Robert Kranjec – wszystkie jego sukcesy są związane z skoczniami mamucimi, ponieważ tylko na nich umiał skakać.
  • Primož Ulaga - dzięki Włodkowi Szaranowiczowi jego smutną historię na IO 1984 od lat zna cała Polska. Reszta jego osiągnięć schodzi na dalszy plan.
  • Primož Peterka - wygrał dwa razy z rzędu Kryształową Kulę i spoczął na laurach (czytaj: odkrył zalety wódki). Później próbował jeszcze wrócić do formy, ale brakowało mu motywacji i rzucił narty w kąt. Obecnie zdaje się nieuchronnie podążać drogą Mattiego Nykänena...
  • Rok Urbanc - najbardziej przypadkowy zwycięzca zawodów Pucharu Świata w historii[5]. Wybitnie (choć arcyboleśnie) pomógł mu w tym Jan Mazoch i wiatr.
  • Rok Benkovič - ten z kolei dość niespodziewanie wygrał Mistrzostwa Świata w 2005. Może nie na takim farcie jak jego wyżej wymieniony imiennik, niemniej warto odnotować, że w konkursach PŚ nigdy nawet nie wdrapał się na podium.
  • Peter Žonta - chyba jedyny w historii słoweński skoczek, któremu na mamutach szło gorzej niż na innych skoczniach.
  • Jurij Tepeš – gdyby nie on, Peter miałby 2 Kryształowe Kule. Kiedyś miał specjalne traktowanie z powodu bycia synem zmieniającego światełka, ale później stracił ten przywilej i musiał się starać skokami o miejsce w kadrze – co wychodziło mu marnie do tego stopnia, że w 2020 dał sobie spokój.

Przypisy

  1. Czyżby miał polskie korzenie?
  2. Co jednak jest też znakiem tego, że poza Zajcem nikt w wybitnej formie tam wtedy nie był.
  3. Na razie większość wskazuje na to pierwsze.
  4. W końcu nazwisko - Tymek Zając - zobowiązuje.
  5. Nawet wliczając w to Krzysia Bieguna, bo ten - jak by nie patrzeć - swoje jedyne zwycięstwo w Klingenthal osiągnął już w erze przeliczników.

Skoczek
Skoki narciarskie

Reprezentacje: AustraliaAustriaCzechyEstoniaFinlandiaJaponiaKazachstanNiemcyNorwegiaPolskaRosjaSłoweniaSzwajcariaUSAWłochy
Skocznie: AistBergiselCopper PeakGorney GigantGranåsenGross-Titlis-SchanzeHeini-Klopfer-SkiflugschanzeHochfirstschanzeHolmenkollbakkenJeštědKulmLetalnicaLysgårdsbakkenMidtstubakkenMiyanomoriNeue Große OlympiaschanzeOkurayamaPaul-Ausserleitner-SchanzePine Mountain JumpPuijoRukatunturiSalpausselkäSchattenbergschanzeSkocznia Olimpijska w HakubieStadio del TrampolinoTrampolino Dal BenUtah Olympic ParkVikersundbakkenVogtlandarenaWielka KrokiewWisła-MalinkaČerťák