Bezsensopedia
Advertisement
Szlachcic

Szlachcic, który być może walczył z Kozakami

Powstanie Chmielnickiego - konflikt zbronny pomiędzy Polską a Kozakami rozgrywający się w XVII wieku na obszarze obecnej Ukrainy, czyli w ówczesnej Polsce. Była to tak naprawdę ogromna rozpierducha, w wyniku której w wielu miastach nie pozostał kamień na kamieniu. Powstanie wybuchło w 1648 roku, zakończyło się nie wiadomo kiedy (potem Kozacy sprzymierzyli się z Rosją, która w końcu ich podbiła).

Według niektórych historyków była to wojna o niepodległość Ukrainy. Sporo faktów jednak może przeczyć tej tezie, np. fakt, że przywódcą powstania był Polak z krwi i kości, a jego głównym wrogiem magnat o niesprecyzowanej narodowości z pogranicza polsko-rosyjskiego.

Taktyka wojsk kozackich[]

Kozacy

Kozacy opracowują strategię

Wojska kozackie, a właściwie kozacko-tatarskie stosowały mniej więcej taką taktykę walki:

  1. obrać jakąś miejscowość jako cel ataku,
  2. chaotycznie napaść na nią ze wszystkich stron bardzo liczną, ale słabo wyszkoloną, armią,
  3. wyrżnąć wszystkich obrońców,
  4. rozkraść co się da,
  5. zgwałcić co się da,
  6. wziąć do niewoli kogo się da,
  7. wypić wszystko, co się znajdzie,
  8. podpalić to co zostało i iść dalej.

Strategia ta była naśladowana w okresie II wojny światowej przez żołnierzy Armii Czerwonej.

Taktyka wojsk polskich[]

Taktyka polska była bardziej elegancka, ale mniej skuteczna. Polegała ona głównie na debatowaniu, czy należy zebrać forsę na jakieś porządne wojsko, czy prowadzić negocjacje. Kończyło się to zazwyczaj wystawieniem garstki żołnierzy, którzy walczyli w stosunku jeden do trzydziestu i mogli jedynie bohatersko zginąć. Czasami całą sytuację ratowało paru desperatów.

Advertisement