Bezsensopedia
Advertisement
Powstania Śląskie

Jak widać, różnice w obszarze działań poszczególnych powstań były duże. Cały czas przed siebie, cały czas do przodu!

Powstania śląskie – trzy powstania, które miały miejsce na Śląsku rok po roku w latach 1919-21, a walczyli w nich dobrzy Ślązacy ze złymi Ślązakami. Żadnego nie wygraliśmy[1], a i tak skończyły się dla nas udanie. Przy okazji pokazaliśmy, że sąsiad musi się nas bać. No, właściwie to nam się tak tylko wydawało. Ale daliśmy im po mordzie i basta!

I powstanie śląskie[]

I powstanie wybuchło z powodu zabierania miejsc pracy Polakom przez żołnierzy, na przykład przez wsadzenie ich do więzienia. Mający więcej szczęścia bezrobotni mogli wyemigrować do swojej ojczyzny, ale lepiej było dać się zabić - problem rozwiązywał się na stałe. Powstanie nie objęło jednak dużego obszaru i po paru dniach zostało stłumione. Jedyne co wywalczyliśmy, to uwolnienie uwięzionych. No i komisja plebiscytowa, która miała zadecydować o przynależności Śląska, miała przyjechać jeszcze w XX wieku.

II powstanie śląskie[]

Komisja w 1920 przyjechała i nawet przygotowała plebiscyt. Szanse były lekko nierówne, bo to Niemcy mieli w swoim ręku policję. A jak wyrównać szanse? Ano powstaniem! Jak zaczęliśmy się naparzać, to komisja zażądała zaprzestania walk. Poza śmiercią Polaków, którzy mogli oddać swój głos, niewiele z tego wynikło. Chociaż parytet narodowościowy w policji wywalczyliśmy.

Plebiscyt[]

20 marca 1921 odbył się plebiscyt. Niestety, wielu Niemców przypomniało sobie, że na Śląsku spędzali wakacje w 1880 roku, co jak najbardziej podchodziło pod zamieszkanie tam, i przegraliśmy.

III powstanie śląskie[]

Niezadowoleni Polacy wywołali powstanie, bo widocznie nie da się inaczej rozwiązywać konfliktów. Tym razem zaskoczyliśmy totalnie nieprzygotowywanych Niemców i zajęliśmy kawał Śląska. Ba, nawet udało się nam trochę utrzymać po tym, kiedy przeszli do kontrofensywy. Trochę. Sytuację uratowali bracia z Zachodu, którzy dali nam jakieś 30% Górnego Śląska na własność. Na szczęście, nasz kawałek zawierał większość kopalni. I Stalinogród!

Przypisy

  1. Ogólnie powstania to nie nasza specjalność. Wygraliśmy tylko jedno.
Advertisement