Bezsensopedia
Advertisement
Bomba atomowa wybuch

Pjongjang jakieś 4 minuty po zaatakowaniu Korei Południowej

Pjongjang (znane również jako Phenian) – stolica Korei Północnej, aktualne miejsce pobytu ukochanego wodza. Ma prawie dwa razy więcej mieszkańców niż Warszawa.

Podział administracyjny[]

Phenian Pjongjang składa się z 19 dzielnic i 4 powiatów[1], których nazwy są bardzo trudne do zapamiętania.

Historia[]

Pjongjang zostało założone w 1122 roku p.n.e., ale wtedy to miasto jeszcze się tak nie nazywało. Zostało nazwane, jak było już dużo mieszkańców i kilka leżących koło siebie dzielnic połączyło się ze sobą. Do dnia dzisiejszego wszystko się w Pjongjangu działo jak w kalejdoskopie - miasto zostało zniszczone, później odbudowane, następnie ponownie zniszczone i tak w kółko. W czasie wojny koreańskiej Pjongjang raz był na Północy, raz na Południu, itd. Obecnie Pjongjang leży na Północy i wszyscy trzymają się dobrze.

Zabytki[]

Pjongjang może szczycić się posiadaniem eleganckich, modelowych i najnowocześniejszych zabytków. Tam znajduje się Łuk Triumfalny, który jest większy od tego z Paryża - i choć ludzie znają tylko ten słynny Łuk z Paryża, to powinni wiedzieć, gdzie znajduje się drugi taki. Można znaleźć też Wieżę ku czci Dżucze, która ma 170 m wysokości i przez wielu zwana jest pomnikiem. Znicz z tej wieży prawdopodobnie został sprowadzony z USA, gdzie miał zastąpić stary znicz ze Statuy Wolności.

Najwyższym budynkiem w Pjongjangu jest Ryugyong Hotel, którego budowa trwa od 26 lat (z przerwą). Dlaczego aż tyle - nigdy się nie dowiemy. Jednego jesteśmy pewni - takie rzeczy dzieją się tylko w Korei Północnej.

W samym Pjongjangu znajdują się dwa stadiony. Jeden, który może pomieścić 70 tys. widzów i drugi, który ma 150 tys. miejsc. Pierwszy z nich, stadion im. Wiecznego Prezydenta Kim Ir Sena służy do rozgrywania meczów piłkarskich niskiej wysokiej klasy. Drugi - stadion im. 1 Maja (tak, tu nie ma żadnej pomyłki!) jest przeznaczony do wszelkiego rodzaju przedstawień i pokazów.

Ciekawostka[]

  • Choć oficjalna nazwa stolicy to Pjongjang, to wielu na tę stolicę mówi Phenian. Do dziś można spotkać zwolenników Pjongjangu, jak i Phenianu, który od 2006 roku jako nazwa stolicy nie istnieje.

Przypisy

  1. Nikt nie wie, że w Korei Północnej są powiaty
Advertisement