Bezsensopedia
Advertisement

PKO Ekstraklasa Ekstraklapa – najwyższa piłkarska klasa rozrywkowa w Polsce, złożona z szesnastu pseudodrużyn. Kiedyś nazywała się ona I ligą. Obecna nazwa jest zupełnie nietrafiona, ponieważ liga ani nie jest ekstra, ani nie ma klasy. Od początku swojego istnienia jest zdominowana przez korupcję i kolesiostwo. Mistrz Polski ma zapewnione miejsce w II rundzie eliminacji do Ligi Mistrzów, gdzie mierzy się już z takimi potęgami, jak Levadia Tallin, nierzadko zresztą przegrywając.

Format rozgrywek[]

Sezon zawsze był podzielony na dwie rundy po 15 kolejek, ale to byłoby za proste. PZPN wymyślił zdecydowanie bardziej skomplikowaną opcję. Runda zasadnicza składa się teraz tak samo, jak wcześniej, z 30 kolejek, a później liga dzieli się na dwie grupy: mistrzowską (pierwsze 8 drużyn), która walczy o mistrzostwo, i spadkową (następne 8), która broni się przed spadkiem. W tych ósemkach każdy z każdym gra już tylko raz. Terminów nie starczyło.

Występujące drużyny[]

Zawsze mocni[]

Drużyny, które przez kilka lat, a nawet dekad potrafią równo łoić wszystkich w lidze. Oczywiście ta zasada nie tyczy się LM ani LE. Przykłady - Wisła Kraków, Górnik Zabrze, Lech Poznań, Legia Warszawa, Raków Częstochowa

Upadły mistrz[]

Wielkie marki polskiego futbolu, które po latach upokorzeń lądują w dole tabeli lub nawet niższej lidze. Przykłady - Widzew Łódź, Polonia Bytom, ŁKS Łódź, Górnik Zabrze (kilka lat temu).

Wieczny średniak[]

Drużyny uznawane niby nie za dobre, ale też nie za słabe. W tabeli lądują zazwyczaj między 4. a 10. miejscem. Przykłady - Korona Kielce, Lechia Gdańsk, Zagłębie Lubin, Jagiellonia Białystok.

Zniszczeni przez byznes[]

Dobre kluby trzymające w lidze poziom, lecz z pewnego powodu mające pecha do właścicieli. Przykłady - Polonia Warszawa, ŁKS Łódź.

Pojawiam się i znikam[]

Drużyny, które grają w ekstraklasie, spadają, wracają, spadają... Przykłady - Zawisza Bydgoszcz, Pogoń Szczecin, Podbeskidzie B-B, Bruk Bet Termalica Niecierza

Wieczna żenada[]

Drużyny wiecznie trzymające się w dole tabeli, ale mimo to niespadające klasę niżej. Dawniej mistrzem w tej kategorii była Odra Wodzisław, która przez prawie całą swoją 14-letnią historię w Ekstraklasie była faworytem do spadku, ale trzynastokrotnie się przed nim broniła. A jak już polecieli, to do dziewiątej ligi. Później w podobny sposób pocisnęła Cracovia Kraków, ale też w końcu spadła do I ligi na jeden sezon.

Advertisement