Bezsensopedia
Advertisement

Marek Aureliusz Antoninus, Marek Anniusz Aureliusz Werus (ur. 26 kwietnia 121 w Rzymie, zm. 17 marca 180 w Vindobonie) – cesarz rzymski, filozof, pisarz i jeden z pierdyliarda rzymskich cesarzy – bogów. Poza tym jeden z pięciu dobrych cesarzy.

Młodość[]

Marek urodził się w typowej bogatej rzymskiej rodzinie w Rzymie, w 121 roku. Przedawkował Otrzymał dobrą edukację, co poskutkowało w przyszłości skłonnościami do filozofowania. Jego tatuś, Annius Werus, kopnął w kalendarz, kiedy przyszły imperator miał 11 lat. Antoninus Pius, ówczesny cesarz, adoptował dwóch chłopców: naszego Marka i Lucka Werusa.

Panowanie[]

Dosyć długo czekał na tron, objął go dopiero w 161 roku, lecz nie sam. Współrządził z Lucjuszem Werusem. Z racji swojego umiłowania do filozofii i pisania kilometrowych prac rządził w miarę spokojnie, zgodnie z zasadami stoicyzmu. W międzyczasie spłodził trzynaście bachorów, z czego przeżył jeden syn i cztery córki. Tym synem był ucieknier z domu wariatów w Suburze, Kommodus. Synalek nie wdał się w tatusia, był w zasadzie jego przeciwieństwem. Mimo to, Marek zamiast kontynuować piękną tradycję wydziedziczania synów i adoptowania przybłędów dbał, by synalkowi niczego nie zabrakło.

Mimo światłych rządów oświeconego Marka, w Rzymie źle się działo. Wylewy Tybru, szarańcze, dżuma, barbarzyńcy u bram. W 179 roku postanowił rozprawić się z narkomanami Markomanami. Wytłukł parędziesiąt tysięcy barbarzyńców, od których zaraził się dżumą i w Vindobonie umarł na śmierć.

Filozofia[]

Cesarz był wyznawcą filozofii stoickiej. Skromność, pokora i tym podobne. Napisał parę prac, z czego najsłynniejsza, Do siebie samego przetrwała wieki i nadal zamęcza studentów filozofii.

Ciekawostki[]

  • Jednym z jego imion było Severus.
  • Za jego panowania Rzymianie dotarli do Chin. Co prawda tylko kupcy, ale liczy się fakt.
Advertisement