FANDOM

M jak miłość aktorzy

Troje losowych bohaterów w codziennych strojach

M jak miłość (znany także jako M jak mdłość) – bijący z niezrozumiałych względów rekordy popularności polski serial obyczajowy, emitowany w programie TVP 2.

Fabułaedytuj

Bodzio i spadajacy Televizor

Bodzio i spadajacy Televizor

Reakcja widza, który usiłuje zrozumieć fabułę

Trudno sprecyzować bliżej, o co chodzi w tym serialu. Jego główną treścią są niezliczone choroby, rozstania, zdrady, oszustwa, Indianie atakujący bohaterów tomahawkami i inne tragedie, jakie spotykają rodzinę Mostowiaków z zapyziałej wsi o nazwie Grabina. W każdym odcinku obserwujemy najczęściej miłosne perypetie losowo wybranych członków familii oraz ich partnerów/partnerek, kochanków/kochanek i innych psiapsiółków/psiapsiółek spoza grona rodziny. Odcinek kończy się w najbardziej dramatycznym momencie, po czym z głośnika telewizorów płynie słodkie Na na na na na na Beatki Kozidrak - ewentualnie Co z nami będzie? Sylwii Grzeszczak symbolizujące życiowe rozterki bohaterów serialu. W ramach swej misji TVP już od 12 lat[1] buli pieniądze z abonamentu na produkcję kolejnych odcinków i opłacanie rozmaitych "gwiazd". Ostatnimi laty serial zapychany jest nowymi, coraz głupszymi postaciami, granymi przez coraz gorszych aktorów. Dotychczasowych bohaterów producenci pozbywają się, głównie wysyłając ich bezterminowo za granicę (z opcją powrotu, gdyby oglądalność serialu spadła) lub, jeśli to sam aktor ma już dość, uśmiercając na różne drastyczne sposoby, jak np. zderzenie z kartonem.

Bohaterowie edytuj

Mostowiakowie edytuj

Ostatnia jazda Hanki-M jak karton

Ostatnia jazda Hanki-M jak karton

Jedna z bardziej konkretnych scen w serialu

Człowiek z rowerem

Poboczny wątek serialu

  • Lucjan - stary nudziarz, który swoją funkcję nestora rodu ogranicza do wysiadywania na werandzie i grania w szachy z sąsiadem, równie nudnym Kisielem.
  • Barbara - żona Lucjana; zrzędliwa intrygantka, która oprócz obżerania się w kuchni, uwielbia knuć za plecami swoich dzieci - mimo że uważa, iż jej intencje są słuszne, to z reguły tylko bardziej szkodzi, niż pomaga.
  • Marek - syn Lucjana i Barbary; wioskowe "ciacho", które na Volkswagena Golfa wyhacza najlepszą partię w okolicy, czyli Hankę. Nie wie, że na początku planuje ona w demoniczny sposób definitywnie pogrążyć jego, Lucjana, Basię, Marysię, Martę, Małgosię, ich wytwórnię soków "Dar Grabiny" i wszystkich, którzy się nawiną przy okazji pod rękę - wszystko to w ramach prywatnej vendetty rodzinnej. Znudzony rodzinnym szczęściem, narodzinami synka i adopcją dwóch przybłęd z sierocińca wplątuje się w romans z niejaką Grażyną, na co Hanka reaguje fochem, spakowaniem tobołków i ewakuacją. Przez kilkadziesiąt odcinków Marek koczuje pod mieszkaniem Hani, ale ostatecznie małżonkowie wracają do siebie. Po wielu odcinkach szczęśliwego życia rodzinnego, licznych całusków, przytulasków i biegania po rosie, Marek zostaje w dramatycznych okolicznościach wdowcem. Dopiero teraz zaczyna się jego nowe życie. Bajeruje przyrodnią siostrę Hanki, a do opery chodzi z brzydką jak noc Ewą. Konflikt między intelektem a testosteronem sprawia mu niewysłowione męki.
  • Marysia - córka Lucjana i Barbary; dokonuje cudów, aby przez ponad 900 odcinków zachować tę samą fryzurę (przylepiony do głowy mokry hełm); użera się z dwójką bliźniaków i ich problemami uczuciowymi, a w wolnych chwilach reklamuje preparat, który od rana wspomaga kolana.
  • Marta - córka Lucjana i Barbary; spaceruje po mieszkaniu w kozakach i długich spodniach bez względu na panującą za oknem porę roku i temperaturę. Marta ma na swoim koncie jedno nieudane małżeństwo, jedno udane[2] i jedno nie wiadomo, jakie. Z reguły wybiera sobie na partnerów facetów trudnych: skomplikowanych hazardzistów albo cynicznych babiarzy. Nie ma głowy do tak przyziemnych czynności jak gotowanie czy opieka nad córeczką, dlatego też funkcje te pełni upośledzony umysłowo Henio, przyrodni brat jej zmarłego męża Norberta[3]. Dzięki jego naiwności i pragnieniu bycia potrzebnym Marta ma czas na uczuciowe układanki. W trudnych momentach życiowych chrząka.
  • Małgosia - najmłodsza córka Lucjana i Barbary, zwana Myszką; zahukana wioskowa niunia, z czasem wyrabia się w Warszawie. Zaliczyła małżeństwo z domniemanym gejem, potem był przelotny romans z podrzędnym pisarzem, następnie prawie-małżeństwo z sąsiadem Steffenem z Niemiec, a obecnie dobija swój związek z niepełnosprawnym po wypadku w akcji policjantem Tomkiem Chodakowskim, włażąc do łóżka swemu byłemu mężowi, który jednak okazuje się być hetero. Przez pewien czas próbowała swych sił w projektowaniu ogrodów, ale poprzestała na byciu nieszczęśliwą kurą domową. Z nudów przewraca się jej w głowie, ale dzięki temu jest co oglądać.
  • Hanka - serialowa femme fatale, później czuła Matka-Polka, a w końcu śmiertelna ofiara beztrosko porozrzucanych kartonów. Hania podstępnie wkrada się w łaski Marka, aby stopniowo przejąć panowanie nad całą rodziną Mostowiaków i rozliczyć ich krwawo z dawnej zbrodni, w wyniku której wylądowała w sierocińcu. Jednak podejrzliwość Barbary (m.in. gmeranie w rzeczach Hanki) i jej liczne intrygi doprowadzają do szczęśliwego rozwiązania konfliktu. Hania zmienia fryzurę i staje się wcieleniem dobroci i poświęcenia. Sadzi kwiatki, zrywa jabłka, pomaga wszystkim wokoło, rodzi synka, adoptuje dwie kolejne gęby do wyżywienia i promienieje szczęściem. Wybacza Markowi romans z Grażyną i spełniona wjeżdża samochodem w kartonowe pudła stojące akurat na szosie. W wyniku rozległych obrażeń wewnętrznych wywołanych zetknięciem się z tekturą Hanna Mostowiak umiera. W internecie wybucha burza...

Zduńscy edytuj

  • Krzysztof - pierwszy mąż Marysi; w ramach poprawiania swego wizerunku po 40-tce miał burzliwy romans z niejaką Ewunią; powrócił jednak na łono rodziny, uzyskał przebaczenie, po czym został uśmiercony przez producentów serialu.
  • Piotrek - syn Marysi i Krzysztofa; do znudzenia poprawny i sztywny jak deska sosnowa brat bliźniak Pawła; zawsze w zgodzie ze wszystkimi, pouczający i trzęsący portkami laluś. Nie wiadomo, na co wyrwał Kingę, ale ma z nią córkę Magdę zwaną Lenką[4]. Po załapaniu fuchy w kancelarii prawniczej wydostaje się na upragnioną wolność, co owocuje romansem z koleżanką z pracy. Po kilkudziesięciu odcinkach pełnych łez, wyrzutów, kłótni i innych bzdetów, Piotrek wraca do Kingi.
  • Paweł - drugi z synów Marysi i Krzysztofa; w założeniu producentów miał być chyba etatowym podrywaczem, ale seksapilu ma tyle, co kot napłakał. Tym bardziej zdumiewa tabun dziewcząt, jakie wciąż kręcą się wokół niego. Mimo licznych związków cyklicznie schodzi się i rozchodzi z Madzią Marszałek. Dorabia, pracując w mordowni klasy C o romantycznej nazwie Oaza.
  • Kinga - żona Piotrka, domorosła psycholożka i matka małej Madzi[5], którą chyba w ramach jakiegoś dziwnego eksperymentu uporczywie nazywa Lenką. Kłótliwa i uparta bździągwa, która lubi zawsze postawić na swoim. Skończyła kiedyś jakieś studia psychologiczne i teraz amatorsko zajmuje się analizowaniem ludzkich postaw, mimo że nikt jej o to nie prosi. Dorabia w agencji randkowej (nie mylić z towarzyską), a potem w firmie konsultingowej u swojej kumpeli Mirki.

Pozostali edytuj

  • Natalia i Ula - dwie przybłędy lekkomyślnie adoptowane przez Marka i Hankę; ich głównym zmartwieniem jest znalezienie sobie chłopaka i krycie jedna drugiej, kiedy próby te powodują jakąś siarę.
  • Madzia Marszałek - psiapsióła Kingi, która kręci się koło Pawła jak błędna owca. Romansuje z większością facetów, jacy staną jej na drodze - zaliczyła m.in. kolegę ze stancji i jego ojca. Jednak uparcie ciągnie ją do Pawła, w rezultacie czego co kilkadziesiąt odcinków Madzia wraca skądś tam, włazi w życie Pawła z butami, przegania jego aktualną dziewczynę, po czym wyjeżdża na jakąś akcję humanitarną do Afryki czy innego Afganistanu.
  • Kuba Ziober - nieudolny policjant-donżuan; bezskutecznie próbuje znaleźć sobie jakąś laskę. Przez kilkadziesiąt odcinków kręci z Olgą i ojcuje jej synowi, Krzysiowi. Jednak dziewczyna robi w końcu Kubę w trąbę i wyjeżdża z młodym do Niemiec do kochanka. Potem Kuba zadurza się w ruskiej niedojdzie Nataszy, która okazuje się kobietą bossa rosyjskiej mafii. W ogóle się tym nie przejmując, Kubuś wesoło romansuje sobie z dziewczyną, w tzw. międzyczasie dostając bęcki od mafiozów; ostatecznie udaje mu się odzyskać ukochaną, która w rezultacie umiera na raka. Zdołowany Kuba próbuje swych sił w klasztorze, ale natura donżuana robi swoje.
  • Łukasz Mostowiak - syn Marty i jej zmarłego męża Norberta Wojciechowskiego; kolejny prawie-że-casanova, który wyrywa na przemian dwie foczki - Gabi i Ewę. Dziewczyny drapieżnie biją się o Łukasza przy każdej nadarzającej się okazji.
  • Henio - przyrodni brat zmarłego męża Marty, Norberta Wojciechowskiego. Upośledzony umysłowo gapowaty poczciwina, którego głównym zadaniem jest niańczenie dzieci Marty, kiedy ta baluje ze swoimi kolejnymi kochankami.
  • Michał Łagoda - naiwny jak dziecko przyrodni brat syn dawnego narzeczonego Barbary Mostowiak, Zenona Łagody. Po powrocie z Ameryki postanawia utopić swoje dolary w rodzinnym biznesie - wytwórni soków "Dar Grabiny". Jak można się domyślić - Michał nie tylko nie zarabia na tym, ale jeszcze musi dołożyć. Poślubia Małgosię, po czym musi się z nią rozwieść, gdyż odwiedza go dawny kumpel z Ameryki. Małgosia widzi ich wspólne fotki w jacuzzi i od razu przestaje kochać Michała. Ten zrozpaczony wdaje się w romans z Grażyną - psychodeliczną modliszką, która ślini się do Marka, ale z przyczyn finansowych wychodzi za Michała, aby ten sponsorował jej ciuchy i randki z Mostowiakiem. Kiedy Michał dowiaduje się o motywacji Grażyny, coś w nim pęka i zaczyna znów kręcić się koło Małgosi, wciskając jej kity w stylu decyzja o opuszczeniu ciebie była najgorszą w moim życiu. Ich gorąca noc staje się gwoździem do trumny małżeństwa Małgosi z Tomkiem Chodakowskim[6].
  • Grażyna - serialowy czarny charakter, kobieta-bluszcz, która bezskutecznie próbuje odciągnąć Marka Mostowiaka od Hani. Wykorzystuje łatwowierność Michała Łagody, aby mieć kasę na ubrania, kosmetyki i spotkania z Markiem. W ramach bombardowania miłością szantażuje Marka, szerzy plotki na jego temat, nachodzi go w domu i w pracy, nagrywa się na jego automatyczną sekretarkę dwadzieścia razy dziennie, a nawet daje się porwać koleżance z pracy, o której wie, że nie jest ona pielęgniarką, ale tamta chce, aby nikt się o tym nie dowiedział, dlatego porywa Grażynę[7]. Kiedy Marek wreszcie jest wolny po śmierci Hani, Grażynie nagle odmienia się i wyjeżdża za granicę.

Ciekawostkiedytuj

  • W ramach chałturzenia w serialu do kasy zgłosili się m.in.: Andrzej Dziadek Łapicki, Agnieszka Janosikowa Fitkau-Perepeczko, Ivan Delfin Komarenko, Olgierd Albercik Łukaszewicz i Steffen Europa da się lubić Möller.
  • Serial doczekał się rosyjskiego klonu zatytułowanego Lubow kak lubow. Realizatorzy zza Bugu okazali się jeszcze bardziej bezlitośni dla widzów i emitowali serial pięć razy w tygodniu. Sił starczyło[8] jedynie na nieco ponad rok - serial nadawano od lutego 2006 do czerwca 2007 roku.

Przypisy

  1. Tak, tak, ten gniot ciągnie się już od 2000 roku!
  2. Chociaż mąż zmarł, więc...
  3. Ogarniasz?
  4. Tego chyba nawet w Modzie na sukces nie było...
  5. Jeśli skojarzyło Ci się to z aktualnymi wydarzeniami w Polsce... jesteś w błędzie.
  6. Przyznaj się, w którym momencie się zgubiłeś?
  7. Ktoś coś w ogóle rozumie z tego?
  8. Widzom? Producentom?