Bezsensopedia
Advertisement

Wykrzyknik Ten artykuł zawiera wulgaryzmy. Nie polecamy go młodszym czytelnikom.
Piza

Ciekawostka dla mężczyzn

Krzywa Wieża w Pizie (znana również jako Krzywa Wieża w Piździe) – nie wiadomo po co wybudowana budowla, przyciągająca 10 milionów turystów rocznie. Jest to symbol miasta Pizy.

Wygląd[]

Wieżyczka jest biała i waży 14 tysięcy ton. Została zaprojektowana przez dwóch gości, których imiona są trudne do przeczytania i napisania.

Historia[]

Po rozpoczęciu budowy w 1147 roku, coś zaczęło się chrzanić i budynek zaczął przechylać się na lewą stronę. Chodzą plotki, że powodem byli otyli pracownicy, którzy budowali po prawej stronie. Podczas budowy wszystko wydawało się okej, ale gdy wszyscy stamtąd zeszli, środek masy trochę się przesunął... Samo budowanie było niebezpieczne i podzielono ją na trzy etapy, jednak nikt nie pamięta, jakie. Budowa trwała 177 lat, dlatego pracownicy, jak i koleś, który tym wszystkim zarządzał, musieli nieźle się trzymać, aby dokończyć budowę.

Mimo iż było niebezpiecznie, to w 1350 dodano ostatnie piętro, gdzie znajdowała się dzwonnica i zarazem jedyny sens istnienia tej budowli. W XIX wieku zaczęto podejmować pierwsze próby powstrzymania przechylania się wieży[1], co przyniosło jednak całkowicie odwrotny skutek.

Historia współczesna[]

Obecnie wieża ma wysokość 54,98 m, odchyliła się zaś od pionu o około 5 m (średnio o 1 mm rocznie). Od 1911 pomiary te są co roku aktualizowane[2].

Raz na ruski rok, należy ją wyczyścić. W kwietniu 2011 roku, po 20 latach, zakończono sprzątanie wieży. Wszędzie były masy przyklejanych gum, graffiti i opakowania po jedzeniu. Sprzątaczki zbierały również kawałki ścian, które odpadły, i za pomocą Kropelki przyklejały je z powrotem na miejsce.

Na trawniku przed Krzywą Wieżą turyści niemal non stop robią sobie sesje zdjęciowe, udając, że podpierają budynek, i uważając się za wybitnie zabawnych i oryginalnych.

Przypisy

  1. Ciągle ją kopano, a na jej prawą stronę wchodzili ciężcy pracownicy.
  2. Tak jak serwery w grach.
Advertisement