Bezsensopedia
Advertisement

Juraj Jánošík (znany również jako Janosik, ur. w 1688, zm. w 1713) – zbójnik pochodzący z terenów dzisiejszej Słowacji, bohater narodowy tego kraju.

Biografia[]

Janosik od początku interesował się zbójnictwem i wojnami, stąd w wieku 20 lat zaciągnął się do wojska austriackiego. Pełnił on funkcję strażnika w zamku w Bytčy, gdzie spotkał jednego z liderów bandy harnasiów, Tomáša Uhorčíka. Janosik pomógł Uhorčíkowi w ucieczce z więzienia, a uciekinier za pomoc w ucieczce zaproponował mu przyłączenie się do bandy, którą potem zaakceptował. Od tej pory rozpoczęła się zbójecka kariera Janosika, którą przypieczętował awansem w 1711 roku na głównego harnasia zbójników karpackich.

Janosik wraz ze swoją bandą stał się postrachem wszystkich okolicznych miast i miejscowości. Tak jak w przypadku Robin Hooda, Janosik okradał bogatych i rozdawał nie tylko biednym, sobie i całej swojej bandzie, ale również... dziewczynom.

Zbójecka kariera Janosika została zakończona w 1713 roku, kiedy to podczas liczenia łupów został pojmany przez armię, a następnie osadzony w zamku w Liptowskim Mikulaszu. W wyniku szybkiego procesu został on skazany na śmierć przez powieszenie się na haku.

Popularność[]

Hulaszczy i zbójecki tryb życia prowadzony przez Janosika nie przeszkodził artystom w spopularyzowaniu jego osoby w kulturze masowej. Stał się tak popularny na Słowacji, że tam uznano go za zdrajcę bohatera narodowego.

O nim powstało również kilka filmów i seriali, w tym dwa bardzo znane produkcje - pierwsza to serial z 1974 roku, a druga to film nakręcony w 2009 roku. Pierwsza jednak mówi same bzdury na temat życia Janosika - akcja serialu toczy się w XIX wieku w Polsce, a główny bohater nie jest legendarnym Janosikiem[1]. Druga ukazuje całą prawdę o życiu Janosika. Choć obie produkcje różnią się tymi względami, to większość woli pierwszą wersję, bo dlatego że jest to produkcja polska i często powtarzają ją w telewizji.

Przypisy

  1. Tylko tak na niego wołali
Advertisement