FANDOM

Oberstdorf skiflugschanze

Rozbieg skoczni. Nie boją się, że się przeważy, tak bez podparcia?

Heini-Klopfer-Skiflugschanze – skocznia mamucia do lotów narciarskich[1] mamucia[2], trzecia pod względem wielkości skocznia narciarska na świecie, ex aequo z Kulm. Znajduje się w kraju naszych zachodnich sąsiadów, a konkretnie w tym samym mieście, w którym Turniej Czterech Skoczni ma swój początek. Zbudowana tuż po wojnie i nazwana na cześć pewnego żołnierza Wehrmachtu skoczka narciarskiego, który był gorącym orędownikiem jej budowy.

Aktualnym rekordzistą jest znany rozciągacz kombinezonów z Norwegii Daniel-André Tande, który na lotnych mistrzostwach świata w 2018 osiągnął tu 238,5 metra. Był to bolesny cios dla gospodarzy, bo wcześniejszy rekord, o pół metra krótszy, należał do ich pupilka Andiego Wellingera. Na tych samych mistrzostwach zresztą Norweg zdołał wywalczyć trofeum, choć niemała w tym zasługa pana Waltera, który – widząc słabnącą dyspozycję Tandego w trzeciej serii i rosnącą u wiceliderującego Kamila Stocha – postanowił, że czwarta seria się nie odbędzie. Dlaczego? Oficjalnie – bo ponoć pogoda robiła się niebezpieczna...[3]

Skocznia ta dla Polaków nie była zbyt przyjazna – przez długi czas żadnemu nie udało się tu odnieść zwycięstwa. W 2001 bliski był Adam Małysz, ale przeszkodził mu Martin Schmitt i sędziowie[4]. Jednak co się odwlecze, to nie uciecze: w 2019 podczas zawodów Pucharu Świata Kamil odniósł tu 32. (i nie ostatnie) zwycięstwo w karierze. Podczas tamtego weekendu ujawniła się też długo skrywana miłość Jakuba Wolnego do skoczni mamucich. W ogóle bardzo niewiele wtedy brakowało, by całe podium było biało-czerwone, ale na drugi stopień wtarabanił się pewien... tym razem nie Niemiec, lecz Rusek: Jewgienij Klimow[5].

Zobacz też edytuj

Przypisy

  1. Tak mówią w jedynej słusznej telewizji!
  2. Telewizja kłamie, a poza tym my, Bezsensopedyści, wolimy ładne poetyckie nazwy od nijakich urzędowych.
  3. Nieoficjalnie – bo tak.
  4. Bo jak inaczej wytłumaczyć wygraną ulubieńca gospodarzy o 0,4 punktu?
  5. Jak nie jedni, to drudzy... Kogoś jeszcze dziwi, że do obu nacji nie czujemy sympatii?

Skoczek
Skoki narciarskie

Reprezentacje: AustraliaAustriaCzechyEstoniaFinlandiaJaponiaKazachstanNiemcyNorwegiaPolskaRosjaSłoweniaSzwajcariaUSAWłochy
Skocznie: AistBergiselCopper PeakGorney GigantGranåsenGross-Titlis-SchanzeHeini-Klopfer-SkiflugschanzeHochfirstschanzeHolmenkollbakkenJeštědKulmLetalnicaLysgårdsbakkenMidtstubakkenMiyanomoriNeue Große OlympiaschanzeOkurayamaPaul-Ausserleitner-SchanzePine Mountain JumpPuijoRukatunturiSalpausselkäSchattenbergschanzeSkocznia Olimpijska w HakubieStadio del TrampolinoTrampolino Dal BenUtah Olympic ParkVikersundbakkenVogtlandarenaWielka KrokiewWisła-MalinkaČerťák