FANDOM

Engel Jerzy PMN

Jerzy Engel, patron miejscowości i obiektu

Gross-Titlis-Schanze – skocznia narciarska w Engelbergu (pol. Wzgórze Engela). Jedyna znana skocznia w Szwajcarii (a skocznia w Einsiedeln to co, pies?)[1], widocznie Szwajcarzy wolą zajmować się zegarkami. Widać to też na przykładzie reprezentacji, ale to już swoją drogą. Punkt K jest na 125 metrze, a HS na 140, dzięki czemu skacze się całkiem daleko. Przez pewien czas było tam czterech rekordzistów skoczni (w tym Polak!), ale przyszedł zły Prevc i wszystko zepsuł. Potem znowu był nim Polak, lecz chwilę później znowu wszystko zepsuł jeszcze gorszy (bo ten demoniczny) Prevc! Obiekt był bardzo zależny od warunków, ponieważ przez wiele lat nikomu nie chciało się montować sztucznego oświetlenia (dopiero w 2016 ktoś się pofatygował)[2]. Jak była mgła to trzeba było gwizdać, co nawet całkiem pasuje do Alp.

Kiedyś skoki w Engelbergu oglądało się z nietypowego, ale bardzo fajnego ujęcia kamery, zza pleców zawodnika. Jednak wraz z przebudową zmieniono ujęcie na zwyczajne, znane z większości skoczni. Komu przeszkadzało to poprzednie – nie wiadomo[3].

Engelberg a Polacy edytuj

Engelberg jest ważnym punktem w kalendarzu dla polskich skoczków. Jak wiadomo nasi zawsze nie najlepiej zaczynają i wtedy przychodzi tydzień przed Turniejem Czterech Skoczni Engelberg, którego profil bardzo przypomina Wielką Krokiew, a wiadomo że nasi trenują w Zakopanem większość czasu. Zwykle wtedy nasi zajmują wysokie pozycje, co niekiedy pozwala im też nabrać pewności siebie i lepiej prezentować się też w kolejnych zawodach. Jednak jak naszym i w Engelbergu idzie średnio to zawsze pozostaje nam Letnie Grand Prix, bo tam zawsze pokazujemy klasę.

Do historii polskich skoków przeszedł konkurs z 21 grudnia 2013, w którym Polacy zajęli odpowiednio miejsca: 1, 2, 6, 7, 17 i 21, co dało łącznie 280 punktów w klasyfikacji Pucharu Narodów. Drugiego dnia też nasi skakali fantastycznie (1, 3, 11, 17, 19 i 24 miejsce). Od tamtej pory co rok podczas zawodów w Engelbergu komentatorzy wspominają tamten weekend, niczym zwycięski remis na Wembley w '73.

Przypisy

  1. Słowo klucz: znana...
  2. Miało to jednak swój urok – w czasach „małyszowych” nawet fajnie oglądało się popołudniowe konkursy przy niedzielnym obiedzie... (chlip).
  3. W ogóle kiedyś wszystko było jakieś fajniejsze.

Skoczek
Skoki narciarskie

Reprezentacje: AustraliaAustriaCzechyEstoniaFinlandiaJaponiaKazachstanNiemcyNorwegiaPolskaRosjaSłoweniaSzwajcariaUSAWłochy
Skocznie: AistBergiselCopper PeakGorney GigantGranåsenGross-Titlis-SchanzeHeini-Klopfer-SkiflugschanzeHochfirstschanzeHolmenkollbakkenJeštědKulmLetalnicaLysgårdsbakkenMidtstubakkenMiyanomoriNeue Große OlympiaschanzeOkurayamaPaul-Ausserleitner-SchanzePine Mountain JumpPuijoRukatunturiSalpausselkäSchattenbergschanzeSkocznia Olimpijska w HakubieStadio del TrampolinoTrampolino Dal BenUtah Olympic ParkVikersundbakkenVogtlandarenaWielka KrokiewWisła-MalinkaČerťák