Bezsensopedia
Advertisement

Gwiazda Ten artykuł zajął III miejsce w plebiscycie na najlepszy artykuł 2013. Gratulujemy!

Czas honoru (właśc. Czas humoru) – polski serial wojenny, nawet w miarę ambitny. Opowiada o polskich partyzantach-komandosach działających w okupowanej Warszawie.

Bohaterowie[]

Główni bohaterowie[]

  • Władek Konarski – największy twardziel, przez cały 1. sezon torturowany na Pawiaku, potem od razu wrócił do roboty i jest aż nadto gorliwy.
  • Bronek Woyciechowski – trochę mniejszy twardziel, ale i tak skuteczniejszy od garnizonu Niemców.
  • Michał Konarski – brat Władka, prawie cały czas uśmiechnięty, wygląda bardziej na kochasia z "Na Wspólnej" niż komandosa.
  • Janek Markiewicz – ma cały czas poker face i nie zmienia tonu głosu.

Pozostali bohaterowie[]

  • Lars Rainer – główny szwarccharakter serialu. Lubi cygara i koniak; nie lubi wchodzenia bez pukania do jego gabinetu.
  • Uwe Rappke – drugi po Rainerze najczarniejszy typ. Przez 3 sezony niestrudzenie torturuje naszych dzielnych chłopców na rozmaite sposoby. Gdyby nie wojna, grałby na akordeonie.
  • Martin Halbe – major Abwehry, rywal Rainera. Udaje jego przyjaciela, aby dorwać się do jego cygar i koniaku. W każdym odcinku ma szyderczo zaciśnięte usta, na które próbuje poderwać ładne dziewczyny.
  • Lena Sajkowska – narzeczona Janka, wg Polaków Polka, wg Niemców żydówka, sama nie wie, gdzie jej miejsce.
  • Wanda Ryszkowska – narzeczona Bronka. 1. sezon serialu spędza głównie w mieszkaniu swojej matki, 2. sezon spędza na Pawiaku, 3. sezon - w klasztorze, a 4. – u Niemca na robotach. Ciągle trzeba ją ratować i wyciągać z opresji.
  • Mama Wandy (babcia Ryszkowska) – gdyby mogła, wpuściłaby do swojego domu wszystkich prowokatorów, agentów i biedne dzieci z ulicy. Jej łatwowierność i naiwność nie zna granic.
  • Leon Sajkowski – ojciec Leny. Przechrzczony żyd, który nie wystawia nosa z książek. Nie wiadomo, kiedy znalazł czas, aby spłodzić Lenę i Romka. Żyje w swoim własnym urojonym świecie.
  • Sabina Sajkowska – żona Leona, matka Leny i Romka. Straszna zrzęda, wiecznie niezadowolona. Znalezione przypadkiem kosztowności po poprzednich lokatorach wolałaby wydać na żarcie zamiast kombinować, jak by tu wyrwać się z getta.
  • Romek Sajkowski – syn Leona i Sabiny, brat Leny. Chyba jedyny normalny i praktycznie myślący członek rodziny. Za często pokazuje się na mieście w biały dzień, biorąc pod uwagę jego wygląd, jednak Niemcy jakoś wcale tego nie zauważają, dzięki czemu może towarzyszyć chłopakom w akcjach.
  • Maria Konarska – matka Władka i Michała, z zawodu lekarka. Bohatersko ratuje wszystkich członków podziemia, jacy znajdą się w jej szpitalu. W przerwach rozprowadza grypsy, oddaje krew i niczym Wanda, co nie chciała Niemca, przez cztery serie odpiera zaloty doktora Otto Kirchnera, aby w piątej ostatecznie mu ulec.
  • Karol Ryszkowski – były mąż Wandy, wyjątkowy pechowiec. Nikt go nie lubi: gdy współpracuje z Niemcami, nienawidzą go Polacy; gdy współpracuje z sowietami, nienawidzą go Niemcy i Polacy. Bezskutecznie próbuje przedrzeć się na wschód, gdzie być może ktoś go wreszcie polubi.
  • "Ciocia" Rozalia – starsza pani, której umyśliło się, że jest ciotką cichociemnych i dlatego każdemu każe się do siebie zwracać "ciociu". Gotuje bez użycia soli.
  • Major Krawiec – przez większość odcinków dowódca naszych dzielnych chłopaków. Ma lepszego pokerface'a od nich. Po wojnie trochę się rozerwał.
  • Woźniak – najpierw konfident Gestapo, potem UBek. Jego główne zadanie to włażenie do tyłka Rainerowi. Swoim zachowaniem nie okazuje oznak głębszego myślenia, choć z drugiej strony lawiruje niemal tak samo, jak Ryszkowski... albo i lepiej.
  • Karkowski – zdrajca z czasów powstania, po wojnie goniony przez Bronka w stylu Toma i Jerry'ego.
  • Emilia – najpierw zakochana w Karkowskim, potem w Woźniaku, potem znowu w Karkowskim. Będąc w gabinecie szefa gestapo potrafiła nalać sobie bez pytania.

Ciekawostki[]

Czas_Honoru_-_Poker_Face

Czas Honoru - Poker Face

Przegląd najciekawszych pokerowych (i nie tylko) twarzy w serialu

Wszystkie kwestie w serialu wypowiadane są po polsku, z wyjątkiem zdań typu: Heil Hitler, Herr Obersturmbannführer!

  • Niemcy przez długi czas nie są w stanie skojarzyć faktu, że wszystkie najważniejsze akcje w mieście przeprowadza czterech i tych samych komandosów – Bronek, Władek, Michał i Janek.
  • Leon Sajkowski, ojciec Leny, mimo morderczych warunków getta zachowuje podziwu godną formę (własnoręcznie dusi szantażystę Moslera) i do samego końca ma sporą nadwagę.
  • Rola Wandy w serialu ogranicza się przede wszystkim do siedzenia w rozmaitych miejscach zamkniętych (mieszkania, Pawiak, klasztor, gospodarstwo u Niemca na robotach), bycia poniżaną i prześladowaną oraz ratowaną.
  • W getcie słychać głównie odgłos ostrzenia noży. Każdej scenie, która się tam odbywa, towarzyszy charakterystyczne skrzypienie.
  • Aby dostać się do konspiracji, wystarczy znaleźć kogoś, kto już działa w podziemiu i powiedzieć "Ja też chcę walczyć" lub coś w tym stylu.
  • Jakby co, to "ciocia" Rozalia trzyma kasę na wołowinę w budziku.
Advertisement