FANDOM

Copper Peak Ski Jump

Możesz tam stać bezpiecznie - nikt na Ciebie nie zeskoczy. O ile przebijesz się przez gąszcze półmetrowej trawy

Copper Peak Ski Flying Hill

Wieżyczka sędziowska (czerwona po lewej) spełnia standardy pod jednym warunkiem - że sędziować będą mewy

1972 Copper Peak

1972 Copper Peak.Ski Flying Event

Starożytne czasy, kiedyś jeszcze jakoś to wyglądało

Copper Peak – prawie mamucia skocznia narciarska stojąca w Ironwood w amerykańskim stanie Michigan. Nie spełnia absolutnie żadnych standardów, nawet jeśli brać pod uwagę te na rok 1950. Wielkością i osiąganymi odległościami przypomina skocznię w Willingen. Ponadto znajduje się w stanie do złudzenia przypominającym nasz Stadion Dziesięciolecia - tylko handlujących Turków brak.

Historia edytuj

Skocznia Copper Peak powstała w 1969 roku jako element pozwalający narodowi amerykańskiemu być lepszym od bloku wschodniego na jeszcze jednej płaszczyźnie. Prawdę mówiąc, na niewiele się to zdało - o ile na Velikance w Planicy w 1969 roku rekord obiektu wynosił już 165 metrów, o tyle podczas pierwszych zawodów w Ironwood czechosłowacki skoczek Zbyněk Hubač pokonał w powietrzu imponujące 134 metry. Skoro jednak skocznia już stała, raz na dwa-trzy lata FIS łaskawie wysyłał tam zawodników na jakiś weekend. O MŚ w lotach można było jednak zapomnieć - Amerykanie nawet nie próbowali prosić.

W 1980 roku Copper Peak została przebudowana - dostosowano ją do lotów 180-metrowych i poprawiono standardy bezpieczeństwa. Rekord skoczni wynosił w tym czasie 154 metry. Po remoncie w Ironwood nie odbywały się już zawody Pucharu Świata - jedynie czasem Pucharu Kontynentalnego. Ot tak, żeby dać radość tym miernotom, że mogą poskakać na mamucie. Zresztą puszczenie ich na jakiegoś innego było niebezpieczne dla ich zdrowia i życia. Przebudowa faktycznie przyniosła imponujące efekty - jednemu z owych przedskoczków udało się wyrównać rekord.

W 1994 roku dwaj Austriacy - Mathias Wallner i Werner Schuster - skoczyli nieprawdopodobne 158 metrów. FIS doszedł do wniosku, że taki rekord wystarczy. Od tego czasu na Copper Peak nie odbyły się żadne zawody, a sama skocznia stała się rajem dla lokalnych chwastów.

Parametry skoczni edytuj

Copper Peak, jak na prawdziwego mamuta przystało, ma punkt konstrukcyjny umieszczony na 145. metrze. Tak naprawdę to na 160. - ale właściciele skoczni zmienili jej parametry po tym, gdy okazało się, że przez 20 lat nikt nie był w stanie skoczyć chociaż tyle. Punktu HS skocznia właściwie nie ma - po prostu w tamtych czasach coś takiego nie istniało. Niektórzy przyjmują 158 metrów, bo tak ładnie się z rekordem komponuje. Tak czy inaczej, to zdecydowanie za mało na mamuta. Ale i tak nikt o tej skoczni nie pamięta, więc kto by się tam przejmował…

Przebudowa edytuj

Praktycznie od 1994 roku pojawiają się pomysły przebudowy skoczni. Ostatnie projekty chcą zrobić z Copper Peak prawdziwego mamuta - choć mniejszego nawet od Kulm czy Čerťáka. Nowy obiekt ma mieć punkt K na 170. metrze i punkt HS na 185. I wcale nie ma to związku z tym, że zgodnie z przepisami skocznie mamucie muszą mieć punkt K na co najmniej 170. metrze i punkt HS na 185. Ponadto skocznia ma mieć nową wieżę sędziowską, trybuny, wiatrochrony i w ogóle ma zacząć wyglądać jak coś co najmniej XX-wieczne. Problem jest, zresztą jak zwykle, jeden - brak funduszy…

Zobacz też edytuj

Skoczek
Skoki narciarskie

Reprezentacje: AustraliaAustriaCzechyEstoniaFinlandiaJaponiaKazachstanNiemcyNorwegiaPolskaRosjaSłoweniaSzwajcariaUSAWłochy
Skocznie: AistBergiselCopper PeakGorney GigantGranåsenGross-Titlis-SchanzeHeini-Klopfer-SkiflugschanzeHochfirstschanzeHolmenkollbakkenJeštědKulmLetalnicaLysgårdsbakkenMidtstubakkenMiyanomoriNeue Große OlympiaschanzeOkurayamaPaul-Ausserleitner-SchanzePine Mountain JumpPuijoRukatunturiSalpausselkäSchattenbergschanzeSkocznia Olimpijska w HakubieStadio del TrampolinoTrampolino Dal BenUtah Olympic ParkVikersundbakkenVogtlandarenaWielka KrokiewWisła-MalinkaČerťák