FANDOM

Mezja

Jakaś tam mapa Cesarstwa. Jedna z prowincji zaznaczona jest na czerwono, bo akurat taką mapę mieliśmy i nie chciało nam się wgrywać drugiej

Imperium rzymskie (znane też jako Cesarstwo rzymskie[1] lub Imperium/Cesarstwo Rzymskie[2]) – takie państwo, które w starożytności władało wszystkimi cywilizowanymi ludami Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu. W skrócie: rządziło wszystkim wokół Morza Śródziemnego.

Ustrój edytuj

W Cesarstwie rządził cesarz, który sobie siedział w Rzymie. Cesarze zmieniali się dość często - zazwyczaj kończyli otruci przez kogoś z rodziny. Ogólnie stolica Imperium to był jeden wielki burdel[3], a połowa cesarzy kompletnie nie nadawała się do pełnienia urzędu. Jednak dzięki temu, że prowincje zazwyczaj miały w miarę kompetentnych namiestników, całe państwo trzymało się w kupie. I rosło...

Ważną rolę w państwie odgrywali patrycjusze. Byli to tacy bogaci ludzie chodzący zawinięci w prześcieradło, jedzący na leżąco i posiadający masę niewolników (jeden tylko do masowania, drugi do wachlowania itd.).

Armią cesarstwa były legiony, w których ważniejsi żołnierze byli określani jako pretorianie i nosili na głowie czerwoną szczotkę.

Historia edytuj

Początkowo państwo rzymskie nie nazywało się cesarstwem i nie było cesarstwem, tylko republiką. Początkowo obejmowało ono okolice Rzymu, potem całe Włochy. Po wojnach punickich zdobyło kawałek Afryki i Hiszpanię, potem jeszcze inne ziemie.

Julek postanowił, że fajnie byłoby zmienić ustrój. Od jego nazwiska urząd władcy nazwano cesarstwem, choć on sam oficjalnie cesarzem nie był. Po zmianie ustroju państwo dalej się rozszerzało, aż w końcu podbiło wszystko, co się dało (pozostałe tereny były już tak dzikie, że uchodziły za kapitał ujemny). Wtedy zrobiło się takie duże, że podzielono je na dwie części. Część zachodnia rozpadła się szybko, część wschodnia też się rozpadła, ale tysiąc lat później.

Zobacz też edytuj

Przypisy

  1. Po angielsku mają łatwiej, bo słówko empire oznacza zarówno cesarstwo, jak imperium.
  2. Może tam być litera duża, bo nazwa własna, albo mała, bo przymiotnik...
  3. Dosłownie i w przenośni.