Bezsensopedia
Advertisement

Medal.png Ten artykuł otrzymał medal, więc na pewno jest bardzo fajny.

Black Sabbath – angielski zespół muzyczny grający heavy metal i doom metal.

Historia

Początki

Mroczny koncert wczesnego Black Sabbathu

Logo zespołu

Zespół został założony w 1968 przez Ozzy'ego Osbourne'a, Tony'ego Iommiego, Geezera Butlera i Billa Warda. Niestety, zanim zdążyli cokolwiek napisać, Iommi, jedyny, który wśród nich umiał grać na gitarze, pociął sobie palce, w związku z czym gra nie była dla niego zbyt przyjemna. Musiał zmniejszyć napięcie strun, co obniżyło dźwięki gitary do tego stopnia, że jedyne, co zespołowi pozostało, to grać mroczne utwory. Jak się wkrótce okazało, po dołożeniu panicznego głosu Ozzy'ego taki styl przemówił do odbiorców.

Dio

Przez 10 lat taki system się sprawdzał. W 1979 Ozzy stwierdził jednak, że za mało mu kasy, i porzucił zespół na rzecz kariery solowej. W jego miejsce przyjęto Ronniego Jamesa Dio, który dysponował zupełnie innym głosem. Wielu fanów odwróciło się wtedy od zespołu, ale najważniejsze, że dwa nagrane z Dio albumy dobrze się sprzedały. Po tym czasie i on odszedł z zespołu, zakładając następnie własny o nazwie Dio, który wcale nie był jego solowym projektem.

Cała armia wokalistów

Od tego czasu właściwie niemal nie było roku, w którym skład zespołu się nie zmieniał. Zespół nagrał jeszcze kilka albumów, ale nikt nie chciał ich już słuchać. Z oryginalnego składu właściwie został tylko Iommi i jego nisko strojona gitara. Ostatecznie Black Sabbath zaprzestał nagrywania czegokolwiek w studiu w 1995 roku i od tego czasu wydaje tylko zapisy koncertów i kompilacje utworów z czasów, kiedy jeszcze byli na szczycie.

Heaven & Hell

W 2006 roku zespół zmienił nazwę na Heaven and Hell. Jednak jako, że głupio było robić coś takiego po prawie 40 latach, ogłoszono, że jest to zupełnie nowa grupa będąca następcą Black Sabbathu. Heaven & Hell grał w takim samym składzie, jak 25 lat wcześniej z Dio. Ta grupa niemal 70-letnich dziadków nagrała jeden album, po czym Dio kopnął w kalendarz.

Dyskografia

True Black Sabbath

  • Black Sabbath (1970)
  • Paranoid (1970)
  • Master of Reality (1971)
  • Volume 4 Vol4 Vol 4 Vol. 4 Black Sabbath Volume 4 Volume. 4 Black Sabbath Vol. 4 (1972)
  • Sabbath Bloody Sabbath (1973)
  • Sabotage (1975)
  • Technical Ecstasy (1976)
  • Never Say Die! (1978)

Prawie true Black Sabbath

Wcale nie true Black Sabbath

  • Born Again (1983)
  • Seventh Star(1986)
  • The Eternal Idol (1987)
  • Headless Cross (1989)
  • Tyr (1990)
  • Dehumanizer (1992)
  • Cross Purposes (1994)
  • Forbidden (1995)
Advertisement