Bezsensopedia
Advertisement
Mass shooting

Biathlon dzisiaj…

Grunwald bitwa

…i 600 lat temu

No ale Greis jest groźny! Niech ten Greis spudłuje! Skuś baba na dziada! Wszyscy wołają!

Ekspercki przewodnik po biathlonie by Tomasz Jaroński

Biathlon – dyscyplina sportu polegająca mniej więcej na bieganiu na nartach i strzelaniu, też na nartach. Zasady są proste - najpierw się biega, później strzela, i lecimy od nowa. Jedyny problem polega na tym, że ostatnio to strzelanie przestaje być takie istotne... Otóż samo strzelanie polega na trafianiu do 5 czarnych młodzieńców kółeczek (z niewyjaśnionych przyczyn nazywanych tarczami), które w teorii mają po celnym strzale się zamknąć i zmienić kolor na biały. Jednak już wielu biathlonistów przekonało się o tym, że nie zawsze tak się dzieje. Każde pudło to karna runda, karna minuta, lub konieczność dobrania naboju (zależy od rodzaju biegu). Pozory w biathlonie mylą - nie zawsze wygrywa ten, kto pierwszy dobiegnie do mety…

Konkurencje[]

  • Bieg indywidualny – każdy wybiega na trasę, kiedy mu się zachce, pod warunkiem, że wszyscy z niższymi numerkami już ruszyli. Zawodnicy biegną 5 okrążeń, w międzyczasie 4 razy strzelając. Za każde pudło na strzelnicy do czasu doliczana jest minuta. Wygrywa losowo wybrany zawodnik pod warunkiem, że nie dobiegł pierwszy na metę.
  • Bieg sprinterski – jak wyżej, tylko bieg jest krótszy, a strzelania są dwa. Tym razem zawodnik ma wybór - albo za każde pudło biegnie dodatkowo 150 metrów (co zajmuje ok. 20-30 sekund), albo dostaje 2 minuty kary. Decyzja jest chyba oczywista.
  • Bieg pościgowy – rozgrywany z reguły dzień po biegu indywidualnym lub sprinterskim. Zawodnicy ruszają do biegu w takiej kolejności, jaką zakończyły się zmagania dzień wcześniej, do tego w takich samych odstępach czasowych. Co ciekawe, tutaj już wygrywa pierwszy na mecie. Żeby ci z tyłu mieli jakieś szanse, biegnie się 5 okrążeń (choć nieco krótszych, niż w biegu indywidualnym) i strzela 4 razy.
  • Bieg ze startu wspólnego – najsprawiedliwsza forma zmagań. Wszyscy startują razem, a wygrywa pierwszy na mecie. Do pierwszego strzelania, grupa zawodników wygląda jak armia Leonidasa.
  • Sztafeta – czterech zawodników płci jednakowej biegnie po kolei po wspólny wynik. Aby uniknąć zlinczowania ostatniego zawodnika, któremu zdarzyło się spudłować, na każdym strzelaniu można oddać trzy dodatkowe strzały. Dopiero miernoty, które nawet wtedy nie dały rady, muszą biegać karną rundę... albo kilka.
  • Sztafeta mieszana – jak wyżej, z tym, że obowiązuje parytet w ilości zawodników. Niestety, nie całkowite równouprawnienie - kobiety biegną krótszy dystans…
  • Bieg drużynowy – szczególna odmiana sztafety, w której biegną wszyscy naraz. Rzadko rozgrywana, bo ciężko się w tym komukolwiek połapać.

Ciekawostka[]

Największą zagadką dotyczącą biathlonu jest obecność w nazwie literki h. Mówi się przecież biatlon. Twórca nazwy nie chciał wyjawić prawdy nikomu, od Sergiusza Spiskowa po Ludwika XVII Burbona.

Piłka nożna ikona Siatkówka ikona Koszykówka ikona Biegi ikona Kolarstwo ikona Badminton ikona Golf ikona Zapasy ikona Wschodnie sztuki walki ikona F1 ikona Skoczek Nordic combined pictogram Biathlon ikona Łyżwiarstwo szybkie

Advertisement