Bezsensopedia
Advertisement

Ten artykuł dotyczy pojęć specjalistycznych i jest przeznaczony raczej dla osób orientujących się w danej dziedzinie. Dla pozostałych jego treść może być niezrozumiała. Jeśli nie wiesz, o czym mowa, wylosuj sobie coś innego.

Asembler – coś pośredniego między językiem programowania a kodem binarnym[1]. Nazwa tego czegoś pochodzi prawdopodobnie od angielskiego słowa ass oznaczającego dupę. Programowanie w asemblerze polega generalnie na wydawaniu rozkazów procesorowi. Asemblerowy kod źródłowy jest mniej więcej tak czytelny, jak kod źródłowy w języku C napisany przez dowcipnego dziesięciolatka.

Wg legend programowanie w asemblerze - podobnie jak spanie nago w pokrzywach - zostało wynalezione przez starożytnych Spartan. Obie czynności dają podobną przyjemność. Obecnie w asemblerze programują przedstawiciele specyficznej subkultury, która wyodrębniła się spośród informatyków.

Każdy tutorial tłumaczący podstawy programowania w asemblerze musi zaczynać się od tłumaczenia, dlaczego asembler jest cudowny. Programy napisane w asemblerze są nieco szybsze od tych napisanych w cywilizowanych językach. Dlatego dzięki asemblerowi program napisany na podstawie dennego algorytmu będzie trochę mniej denny[2].

Przypisy

  1. Właściwie trudno powiedzieć, czy ta nazwa oznacza język, czy program przerabiający to na kod maszynowy. Zresztą, kogo to obchodzi.
  2. Lepszego algorytmu nie wymyślisz, bo przecież musisz stukać kod!
Advertisement