Bezsensopedia
Advertisement

Niby skocznia normalna, a konkurs popCenzura2.pnglony.

Anonimowy polski kibic po konkursie olimpijskim w Pjongczangu na skoczni normalnej.

Śpieszmy się podziwiać olimpijskie obiekty, tak szybko popadają w ruinę.

Alpensia Jumping Park – kompleks skoczni narciarskich w małej koreańskiej mieścinie o nazwie Pjongczang. Wbrew nazwie, nie ma nic wspólnego z Alpami[1]. Zbudowano go na potrzeby Olimpiady w 2010 roku, ale komitet zrobił Koreańczykom psikusa i prawa do organizacji przyznał Kanadzie, a cztery lata później Ruskim. Dopiero w 2018 skocznie doczekały się użytku docelowego i mogły sobie spokojnie zacząć popadać w ruinę, jak na obiekt olimpijski przystało.

W Pucharze Świata rozegrano tylko dwa konkursy, rzecz jasna w ramach próby przedolimpijskiej: na dużej skoczni wygrał Mocny Stefek z Austrii, zaś na tej mniejszej nieoczekiwanie[2] triumfował nasz Maciek Kot; niestety konkurs odbywał się w dniu roboczym, kiedy w Polsce było jeszcze przedpołudnie, przez co zwycięstwo Kocura mogli obejrzeć na żywo tylko bezrobotni i emeryci. Wcześniej parę razy skakano tam w ramach Pucharu Kontynentalnego i Letniego Grand Prix, żeby przypadkiem skocznie nie zdążyły zardzewieć jeszcze przed olimpiadą – bo byłby to spory obciach.

O konkursie olimpijskim na skoczni HS109 Polacy najchętniej woleliby zapomnieć: najpierw wiatr wyciął w pierwszej serii Dawida Kubackiego, ale nic to, bo na prowadzeniu był Stefek Hula przed Kamilem Stochem. Druga seria była istnym cyrkiem[3]: co chwila przerywano zawody z powodu wiatru i mrozu, paru zawodników kilkakrotnie zdejmowano z belki, a zmarzniętych skoczków na górze okrywał kocem sam Walter Hofer. Skutkiem tego zawody skończyły się grubo po północy miejscowego czasu, a wiatr i przeliczniki zdmuchnęły Stocha i Hulę z podium. Na tej całej loterii skorzystał, ku jeszcze większej rozpaczy januszy, Andreas Wellinger z kraju zachodnich sąsiadów i dwaj Wikingowie. W Polsce zastanawiano się nad ogłoszeniem żałoby narodowej. Dużo lepsze nastroje panowały po konkursie na dużej skoczni, w której trzecie złoto w karierze zdobył nasz Kamil, choć do ostatniej chwili po skoku nie było pewne, czy nie wygra tego ponownie Wellinger: nasz mistrz wylądował bowiem tuż przed zieloną linią, ale wyprzedził niemiaszka dzięki notom za styl. Mimo to karetki pogotowia musiały wyjechać do kilkudziesięciu zawałów. W zawodach drużynowych Polacy zdobyli brąz, choć niewiele brakowało do srebrnego krążka, który padł łupem Niemców. Poza jakimkolwiek zasięgiem byli Norwegowie na czele z wąsaczem groźnym z wyglądu. Był to ostatni konkurs olimpijski komentowany przez Włodka Szaranowicza.

Rekordzistą większego obiektu jest samuraj Jojo Kobayashi, który na olimpiadzie uzyskał 143,5 metra, co z perspektywy czasu można odebrać jako zapowiedź przyszłej dominacji. Na tym mniejszym 113,5-metrowy rekord dzierży trójka muszkieterów: Kraft, Johansson i Wellinger. Raczej wszystko wskazuje na to, że wymienieni skoczkowie pozostaną tamtejszymi rekordzistami już na wieki.

Przypisy

  1. Z parkiem zresztą też nie ma za wiele, a od 2018 również „jumping” stopniowo traci na aktualności.
  2. Z dzisiejszej perspektywy, bo w sezonie 2016/17 Maciek radził sobie całkiem dobrze.
  3. Choć i tak chyba nie przebiła tego, co się działo rok później w Seefeld.

Skoczek.png
Skoki narciarskie

Reprezentacje: AustraliaAustriaBułgariaChinyCzechyEstoniaFinlandiaFrancjaJaponiaKazachstanKoreaNiemcyNorwegiaPolskaRosjaRumuniaSłoweniaSzwajcariaTurcjaUkrainaUSAWłochy
Skocznie: AistAlpensia Jumping ParkBergiselCopper PeakGorney GigantGranåsenGross-Titlis-SchanzeHeini-Klopfer-SkiflugschanzeHochfirstschanzeHolmenkollbakkenJeštědKulmLetalnicaLysgårdsbakkenMidtstubakkenMiyanomoriMühlenkopfschanzeNeue Große OlympiaschanzeOkurayamaPaul-Ausserleitner-SchanzePine Mountain JumpPuijoRukatunturiRusskije GorkiSalpausselkäSchattenbergschanzeSkocznia Olimpijska w HakubieStadio del TrampolinoTrambulină Valea CărbunăriiTrampolino Dal BenUtah Olympic ParkVikersundbakkenVogtlandarenaWielka KrokiewWisła-MalinkaČerťák

Advertisement