FANDOM

Mapa 820

Mapa świata. Jak widać, tutaj jesteśmy jeszcze białą plamą, na równi z ludami Bantu i mieszkańcami Kamczatki

Średniowiecze - okres w historii ludzkości, który był później niż wczesnowiecze, ale wcześniej niż późnowiecze. Epoka rycerzy, tworzenia się państw i nieustannego mordobicia. W średniowieczu mapa polityczna Europy zmieniała się od wielkiej białej plamy z kilkoma kolorowymi plamami na południu, do mapy w zasadzie pomalowanej, miejscami nawet w dość gęstą mozaikę.

Średniowiecze jest określane czasami jako wieki ciemne, ale to nie jest prawda - wtedy też świeciło słońce, a jak się odbijało od zbroi rycerza, to mogło nawet nieźle dawać po oczach!

Sytuacja polityczna edytuj

Średniowiecze obfitowało w różnego rodzaju wojny. Nie były to jednak żadne wojny światowe (jak w wieku XX), zazwyczaj nie były to nawet walki pomiędzy dużymi państwami (jak np. w wieku XVII). Najczęściej były to jakieś najazdy rabunkowe albo wojny domowe o władzę. Przykładowo, gdy jakiś król wspomagał innego króla w jakiejś wojnie dość daleko od własnego kraju, to w drodze powrotnej tak od siebie złupił parę zamków w kraju, do którego osobiście nic nie miał. Zmiana władcy też przebiegała zwykle inaczej, niż w późniejszych okresach. Prawowity następca tronu po śmierci poprzedniego władcy musiał najpierw rozprawić się z wszystkimi mniej prawowitymi następcami. Gdy już tego dokonał, musiał od nowa podbijać wszystkie bardziej odległe prowincje, które w między czasie ogłosiły niepodległość. W takich sytuacjach kraj był narażony na ataki z zewnątrz, ale w krajach ościennych w końcu też dochodziło do zmiany władzy, w związku z czym równowaga sił zostawała zachowana. Czasami tylko przychodziły jakieś Mongoły i zajmowały pół Europy.

Architektura edytuj

Holbein-death

Arcydzieło sztuki średniowiecznej

W architekturze średniowiecza - jak powszechnie wiadomo - panowały dwa główne style: romański i gotycki. W stylu romańskim budowano od X do XIII wieku, a w gotyckim od XIII do XVI. Z tego wniosek, że w latach 500 - 900 nie budowano w ogóle. Co najwyżej pierwsi Słowianie stawiali sobie małe domki z dwoma otworami (większym się wchodziło, a mniejszym wylatywał dym). Styl romański charakteryzował się bardzo grubymi ścianami, przez co w środku był bardzo słaby zasięg, ale dzięki temu nikt nie podkradał Wi-Fi. W stylu gotyckim zdecydowano się na lżejsze konstrukcje, gdyż ludziom zaczęło bardziej zależeć na jakiejś estetyce, a internet stał się tańszy.

Inne dziedziny sztuki edytuj

Średniowieczny obrazek

A to tylko pojedyncza litera w książce

Pozostałe dziedziny sztuki nie były zbyt rozwinięte. Obrazki były takie sobie, gdyż nie znano perspektywy i największe było to, co najbardziej na to zasługiwało. Dlatego na przeciętnym obrazie ogromny król rozjeżdżał malutkich wrogów. Czasami napisano jakiś utwór, ale nawet go nie podpisywano. Oficjalnie dlatego, że nie wypadało być sławnym, ale tak na prawdę po prostu nie było się czym chwalić. Zresztą, i tak mało kto umiał czytać. Jeśli ktoś nie był analfabetą, miał inny problem, bo do czytania też zbyt wiele nie było. Każdy egzemplarz książki był arcydziełem tworzonym przej jednego zakonnika w ciągu dwudziestu lat. Każda literka w takiej książce była malowidłem bardziej starannym, niż większość ówczesnych obrazów. Chcąc kupić taką książkę trzeba było zapłacić tyle, żeby ten zakonnik miał co jeść przez następne dwadzieścia lat (do wydania kolejnego egzemplarza). Na szczęście wśród zakonników było sporo ascetów, którzy jedli niewiele.

Jeśli zaś chodzi o tematykę utworów, to najczęściej dotyczyły one śmierci, przemijania, śmierci, kary za grzechy i śmierci. Czasami pojawiały się też weselsze motywy, np. taniec śmierci.