Bezsensopedia
Advertisement

Ścierka - bardzo ambitny wynalazek mający kluczowy wpływ na losy ludzkości. Zasadniczo jest to kawałek materiału (nierzadko brudny) służący do wycierania kurzów itp. W razie potrzeby można jej również użyć również w innych celach, np. do samoobrony. Materiał, z którego wykonuje się ścierki, zazwyczaj jest niskiej jakości, ale burżuje wykonują je z atłasu lub chińskiego jedwabiu.

Funkcję ścierki często pełnią nienadające się już do użytku ubrania, takie jak zszarzałe po pięćdziesięciu praniach podkoszulki lub dziurawe majty.

Inne nazwy[]

Ścierki bywają także określane nazwą szmata, jest to jednak traktowane przez nie jako obraźliwe, dlatego lepiej tego słowa nie używać. Poza tym słowo szmata ma również inne znaczenia (np. gol zdobyty po ewidentnym błędzie bramkarza), tak więc ścierka jest określeniem bardziej precyzyjnym.

Historia[]

Pierwszą szmatę wymyśliła w roku 1918 niejaka Susan H. Mate, żona londyńskiego bibliotekarza. Był to kwiecień, czas wiosennych porządków, a że wycieranie podłóg przy użyciu chusteczki sprawiało jej niemałe trudności, postanowiła rozejrzeć się za jakimś lepszym rozwiązaniem. Wtedy natknęła się na jedną ze starych koszul męża.

Advertisement