Bezsensopedia
Advertisement

Sven Kramer Soczi

Ciekawe, jak bolą plecy po 10 godzinach trenowania w takiej pozycji

Lodowisko w Raciborzu

Tutaj trenujemy juniorów. Mówicie, że nie ma lodu? Ojej, ale mi przykro

Łyżwiarstwo szybkie – dyscyplina sportowa polegająca na szybkim jeżdżeniu na łyżwach[1]. Jeżdżenie to odbywa się w kółko po specjalnym torze, a jechać trzeba[2] w takiej dziwnej pozycji. Dyscyplina ta jest najbardziej popularna w Holandii - jeśli na jakichkolwiek zawodach Holendrzy nie obstawią całego podium, jest to przez nich uznawane za porażkę. Co ciekawe, na jeden z silniejszych krajów w tej dyscyplinie wychodzi Polska, chociaż nie mamy nawet porządnego toru.

Z łyżwiarstwa szybkiego wyewoluował short track. Tamtą dyscyplinę rozgrywa się nie na torze, a na zwykłym lodowisku (o, coś dla naszych). W jednym biegu jedzie tam czterech zawodników noszących śmieszne żółte kaski. Kolor kasku jest zapewne aluzją do Azjatów, którzy w short tracku są potęgą.

Konkurencje[]

Zawody są rozgrywane na rożnych dystansach - od 500 do 10000 metrów. Im krótszy dystans, tym zawodnicy więcej machają rękami. Najdłuższy dystans jest najbardziej fascynujący - przejazd dwójki zawodników trwa jakieś 15 minut, czyli cały konkurs to co najmniej trzy godziny zabawy. Ta konkurencja rzadko kiedy jest transmitowana, a jeśli już, to raczej bez komentarza, żeby komentatorom nie zabrakło anegdot i ciekawostek do zapychania czasu.

W łyżwiarstwie szybkim rozgrywane są też konkursy drużynowe. Nie są to żadne sztafety, gdzie rezultaty się sumują, ale jazda całą grupką (coś jak w kolarstwie). Słaby zawodnik niweczy szanse całej drużyny jeszcze bardziej niż w skokach - tam pozostali mogą jeszcze próbować[3] jakoś nadrobić straty, a tutaj można co najwyżej takiego delikwenta poganiać (w skrajnej desperacji popychać[4]).

Strój[]

Olga Graf Soczi

Tak w ogóle to ona jest całkiem ładna, tylko ten kostium sprawia, że od faceta przedstawionego dwa zdjęcia wyżej różni się jedynie barwami narodowymi

Panczeniści jeżdżą w obcisłym kombinezonie zakrywającym wszystko oprócz twarzy i kostek, który całkowicie pozbawia zawodnika jakiejkolwiek atrakcyjności fizycznej[5]. Taki strój jest jednak niezbędny, gdyż mały opór powietrza to podstawa. Jeśli wystający włos zmniejszy prędkość zawodnika o 0,0000072 km/h, to na dystansie 1500 m utworzy się 0,003 s straty, co - jak powszechnie wiadomo - może zadecydować o mistrzostwie.

A co do atrakcyjności: przecież zaraz po ukończeniu biegu można zdjąć kaptur i w ogóle rozpiąć to coś. Zawodnicy i zawodniczki chętnie z tej możliwości korzystają (czasami zapominając, że się nie założyło pod spód bluzki).

Pomiar czasu[]

Metoda mierzenia czasu w łyżwiarstwie szybkim zasługuje na osobny rozdział. Generalnie czas mierzony jest z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku. Jeśli jednak dwaj zawodnicy ukończą wyścig z takim samym rezultatem, to sędziowie cofają się w czasie, instalują dokładniejsze stopery i liczą czas z dokładnością do trzech miejsc po przecinku. Ciekawe tylko, co by zrobili, gdyby rekord świata był odnotowany z inną dokładnością niż właśnie osiągnięty rezultat.

Przypisy

  1. No nie domyśliłbym się...
  2. Właściwie to nic nie trzeba... Jeśli masz taką ochotę, to możesz jeździć nawet tyłem na czworaka. Tylko nie licz wtedy na dobre wyniki.
  3. Zazwyczaj na próbowaniu się kończy.
  4. To i tak nawet lepiej niż w kolarstwie, bo tam lepiej nie dopuszczać do jakiejkolwiek interakcji.
  5. Coś jak czepek pływacki, tylko na całe ciało.

Piłka nożna ikona Siatkówka ikona Koszykówka ikona Biegi ikona Kolarstwo ikona Badminton ikona Golf ikona Zapasy ikona Wschodnie sztuki walki ikona F1 ikona Skoczek Nordic combined pictogram Biathlon ikona Łyżwiarstwo szybkie

Advertisement